Als artist in residence van Jazz Middelheim bewees trompettist Ambrose Akinmusire vorig jaar dat activisme voor hem geen loos begrip is: jazz kan ook een sociaal breekijzer zijn - de ech...

Als artist in residence van Jazz Middelheim bewees trompettist Ambrose Akinmusire vorig jaar dat activisme voor hem geen loos begrip is: jazz kan ook een sociaal breekijzer zijn - de echo's van voorvechters als Abbey Lincoln en The Last Poets waren niet van de lucht. Zijn vijfde plaat voor Blue Note trekt die lijn door, maar veel subtieler. De hiphop van voorganger Origami Harvest wordt grotendeels verlaten, weg zijn de activistische raps. De blues bepaalt de boventoon, daaronder grommen de tristesse en de colère. Luister naar Roy, opgedragen aan de tragische trompettist Roy Hargrove: statig, waardig, minimaal. Hooded Procession (Read the Names Aloud) hamert de BLM-thematiek erin: de namen van zwarte slachtoffers worden níét voorgelezen. Ambrose klingelt gestaag akkoorden op de elektrische piano, als de slag van een doodsklok. Deze gaat recht de eindejaarslijstjes in.