Kris Peeters: ‘We moeten ook aandacht hebben voor 8.600 directe banen gelinkt aan VW in België’

© Belga

‘Het probleem bij Volkswagen is ernstig, zeer ernstig, maar laat ons dit stap voor stap aanpakken en niet wild om ons heen slaan.’ Dat heeft minister van Werk Kris Peeters (CD&V) gezegd. Hij benadrukte dat Volkswagen nog altijd goed is voor 8.600 directe arbeidsplaatsen in ons land.

Juridische acties naar aanleiding van het milieuschandaal bij het Duitse autonconcern Volkswagen (VW) moeten gebeuren met kennis van zaken en met duidelijkheid over de gevolgen van dergelijke acties. Dat heeft minister van Economie en Consumentenzaken Kris Peeters dinsdagmiddag gezegd na afloop van een ontmoeting met Denis Gorteman, CEO van VW-invoerder D’Ieteren Auto en Luc Bontemps, afgevaardigd bestuurder van automobielfederatie Febiac. Peeters benadrukte dat VW in België goed is voor 8.600 directe banen.

“Het probleem bij VW is ernstig, zeer ernstig, maar laat ons dit stap voor stap aanpakken en niet wild om ons heen slaan”, aldus Peeters. Volkswagen komt tegen 7 oktober met een actieplan dat duidelijkheid moet brengen over concrete maatregelen om het probleem aan te pakken. “Laat ons daarom voorzichtig zijn met het lanceren van juridische acties en het actieplan van VW afwachten”, zegt de minister.

“We moeten ons er zeer goed van bewust zijn dat bij de VW-Groep in België 8.600 mensen werken. Het gaat om directe banen: 4.000 bij het dealernetwerk, 1.600 bij D’Ieteren en 3.000 bij Audi. Ik ben bezorgd over de onzekerheid die momenteel leeft bij die mensen en zal er alles aan doen om die werkgelegenheid veilig te stellen”, aldus Peeters.

De minister meent dat het VW-schandaal wel voor een versnelling kan zorgen in dossiers rond milieuvriendelijke mobiliteit. “Laat ons van deze crisis gebruik maken om in die dossiers vooruitgang te boeken. Dan kan uit dit probleem iets positief voortvloeien. Iedereen is bezorgd om fijn stof.”

Gorteman benadrukte dinsdag dat D’Ieteren Auto “erg geschokt” is door de situatie en “alle mogelijke maatregelen zal nemen om het vertrouwen van de klanten te herstellen”. D’Ieteren Auto wacht ook op meer duidelijkheid van VW. Mogelijk komt er een terugroepactie van de betrokken wagens in België. Zo’n recall kan men wellicht niet verplichten, “maar we zullen in dat geval zeker aanbevelen dat eigenaars hun wagen laten aanpassen”, zegt Gorteman.

Bontemps liet weten dat Febiac “verbolgen” is over wat er gebeurt bij VW. “Er is nu een nieuwe CEO die de uitdaging heeft om duidelijkheid te brengen”, aldus Bontemps, die benadrukt dat “de autosector de voorbije decennia enorme vooruitgang gemaakt heeft inzake milieuvriendelijkheid van de wagens”.

Eind deze week of begin volgende week zit Peeters opnieuw samen met de betrokkenen in het dossier. D’Ieteren beschikt vandaag immers nog niet over precieze cijfers van VW, zoals het exacte aantal wagens dat in België uitgerust is met sjoemelsoftware die emissietests manipuleert. Enkele dagen geleden maakte Peeters nog gewag van 500.000 wagens in België die mogelijk de software aan boord hebben. (Belga/JH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content