The year of the cat

Dit jaar viert Jaguar zijn 80-jarig bestaan en het doet dat in stijl met de lancering van drie nieuwe modellen. Na de XE en XF is het straks de beurt aan de F-Pace, alle drie refereren aan het DNA van Jaguar en demonstreren op een overtuigende wijze dat het roemrijke automerk toonaangevend blijft op het vlak van originaliteit, inventiviteit en sportiviteit.

In 1935 liep in Coventry de eerste Jaguar van de band, het geesteskind van de ambitieuze sidecarfabrikant William Lyons. Nauwelijks één jaar later won de Jaguar SS 100 de prestigieuze RAC Rally, de eerste in een lange reeks van overwinningen in alle mogelijke autosportdisciplines. De afkorting SS was een verwijzing naar Swalow Sidecar Company van founding father William Lyons die het startkapitaal leverde.

Na de Tweede Wereldoorlog maakte Jaguar naam als constructeur van sportieve sedans en coupés met een hoog aristocratisch gehalte, op maat van de rijke adel en beau monde. De bekendste Jaguar is de E-type die in 1961 op de markt kwam als coupé en cabrio. Met zijn oneindig lange snuit en sierlijke silhouet behoort hij tot de markantste sportwagens uit de naoorlogse geschiedenis en tot op vandaag is hij dé eyecatcher bij oldtimerrally’s en events van de internationale Jaguar-community over de hele wereld verspreid.

Er wordt volop geïnvesteerd in vernieuwing en innovatie. Toch blijft Jaguar een nichemerk met een exclusief karakter.

Gedurende zijn 80-jarig bestaan veranderde Jaguar enkele malen van eigenaar, de laatste keer in 2008. Sinds de overname door de Indiase staalmagnaat Ratan Tata zit Jaguar op een wolk en wordt er volop geïnvesteerd in vernieuwing en innovatie. Dat vertaalt zich in een compleet vernieuwd en ruimer gamma met modellen die een toonbeeld zijn van stijlvol design in combinatie met sportieve prestaties en exclusieve uitrusting die een reïncarnatie zijn van het DNA van het roemrijke automerk. Dat heeft ertoe geleid dat Jaguar nu in één adem wordt genoemd met de Duitse premiummerken als het over innovatie en technologische vernieuwing in de automobielwereld gaat. Dat vertaalt zich in een fors gestegen marktaandeel, al ligt het niet in de bedoeling om uit te groeien tot een volumemerk. Jaguar is en blijft een nichemerk met een exclusief karakter.

The year of the cat

Om een koppositie in het premiumsegment te kunnen behouden, bouwt het zijn gamma in snel tempo in de breedte uit, introduceert het milieuvriendelijke viercilindermotoren en implementeert het innovatieve rijhulpsystemen en state-of-the-art-infotainment-toepassingen. In die zin is het zowel een concurrent als een voorbeeld voor de Duitse premiummerken. Door het veelvuldige gebruik van aluminium realiseert Jaguar een significante gewichtsbesparing die zich vertaalt in een lager verbruik en lagere CO2-uitstoot, wat doorslaggevende argumenten zijn tegenover zelfstandige ondernemers en beheerders van grote wagenparken. Met de komst van de nieuwe XE, XF en straks de F-Pace beschikt Jaguar over originele, karakter- en kwaliteitsvolle producten om zijn positie op de fleetmarkt sterk te verbeteren. In die zin vormt 2015 een kantelmoment in de 80-jarige geschiedenis van het automerk uit Coventry met een Indiase eigenaar en internationaal managementteam. Jag is back, meer dan ooit én sterker dan tevoren!