“Ik heb mijn energiefactuur nu zelf in de hand”

Is besparen op energie, verwarming en water een dagelijkse strijd? Helemaal niet met de slimme thermostaat boxx! Fabienne, Luc en Christophe hebben uiteindelijk honderden euro’s bespaard dankzij een betere opvolging. Ze vertellen hun verhaal.

Voor Fabienne boxx leerde kennen, verwarmde ze haar huis in het wilde weg. “De verwarming stond altijd te hoog of te laag, ze stond ook aan als er niemand thuis was of het was juist ijskoud toen ik thuiskwam … En dat had natuurlijk een zware impact op mijn jaarlijkse factuur. Ik moest telkens veel bijbetalen.”

Gedaan met bijbetalen

Als alleenstaande met twee kinderen, telt elke euro. Fabienne hoorde over boxx, de slimme thermostaat, en twijfelde geen seconde om die te laten installeren. “Dankzij boxx heb ik mijn verbruik weer in de hand. Ik kan mijn verwarming programmeren zoals ik het wil en bijregelen via de app. Zo stel ik programma’s in voor tijdens de week, het weekend, vakanties … Erg praktisch! En het resultaat is verbluffend: mijn energiefactuur is met €36 gedaald!”

Fabienne was zo tevreden dat ze voor het UP totaalpakket koos toen ze onlangs verhuisde. “Met UP kan ik mijn verbruik in de gaten houden en word ik gewaarschuwd als er een lek is. Ik bespaar dus en dat terwijl ik ook nog eens kan terugvallen op een heel handige hersteldienst. Je kan zelfs een “waste check” doen: de app controleert dan al je toestellen en gaat na of die veel of weinig energie verbruiken. Ik kon mijn vaatwasmachine laten controleren, mijn koelkast, mijn wasmachine … Voortaan ben ik helemaal op de hoogte van mijn verbruik!”

Meten is weten

Luc en zijn vrouw zijn ook fan van UP. Tot voor kort slorpte hun grote huis in Vlaams-Brabant veel energie. “Met de boxx-app kan ik de verwarming vanop afstand regelen, waar en wanneer ik maar wil.Dat is belangrijk voor ons, want we zijn vaak buitenshuis aangezien we allebei zelfstandig zijn”, zegt Luc. “In de app vind je ook een energierapport terug van je huishoudapparaten. Zo merkten we op dat onze vaatwasmachine veel te veel verbruikte. Het was een oud toestel, dus hebben we het vervangen door een zuiniger model. En dat had boxx meteen door. Ik kreeg ook een proactieve e-mail van ENGIE die me voorstelde m’n maandelijks voorschot aan te passen. Dat vond ik erg fijn, want niemand komt graag voor verrassingen te staan bij de jaarlijkse afrekening.”

Gratis herstellingen

Luc heeft ook al twee keer een beroep gedaan op ENGIE voor de herstelling van waterlekken. De eerste keer was het een toilet dat doorliep. “De hersteller van ENGIE verving een versleten klepdichting, maar raadde me toch aan het verouderde toilet te vervangen. Een week later kwam hij m’n toilet vervangen en dankzij UP hoefde ik die kosten niet te betalen!” De tweede keer moest er een dichtingsring vervangen worden, maar dan van de keukenkraan. “Aangezien de herstellingen helemaal inbegrepen zijn en ik mijn verbruik en energieprijs kan opvolgen, kon ik al €417 besparen op zes maanden tijd!”

Een gamechanger

Bij Christophe kwam er dankzij boxx sluipverbruik aan het licht. “Dankzij het uuroverzicht van het elektriciteitsverbruik, stelden we vast dat onze elektrische boiler niet goed was ingesteld”, legt hij uit. “Om 21 uur sloeg hij aan, terwijl het nachttarief in Brussel pas vanaf 22 uur geldt. Daarnaast heb ik de elektrische luchtverwarming in de badkamer op een slimme stekker aangesloten en aan boxx gelinkt. We realiseerden ons snel dat dit kleine toestelletje heel veel verbruikte!”

Met UP bespaar je gemiddeld €180 per jaar

15.000 Belgische gezinnen kozen al voor een UP totaalpakket: groene energie, de slimme thermostaat boxx en een hersteldienst voor defecte toestellen of waterlekken. Die gezinnen volgen hun verbruik nu veel beter op en kunnen zo gemiddeld €180 per jaar besparen.