Infrabel pakt veiligheid in Kennedyspoortunnel aan

(Belga) In de Kennedyspoortunnel onder de Schelde werkt Infrabel nog het hele jaar aan een volledige make-over van de aanwezige veiligheidsinfrastructuur. De meer dan 40 jaar oude spoortunnel was immers dringend aan modernisering toe. Tijdens een twintigtal weekends rijden er geen treinen door de tunnel, er worden alternatieve treindiensten en pendelbussen ingezet.

De Kennedytunnel werd in 1969 officieel geopend door toenmalig koning Boudewijn en bestaat uit twee kokers voor autoverkeer, een voor fietsers en een voor treinverkeer. Intussen is de veiligheidsinfrastructuur niet meer van deze tijd. Een moderniseringsproject van om en bij de 30 miljoen euro moet nu soelaas brengen. In deze eerste fase plaatst Infrabel brandwerende panelen tegen de wanden en het dak van de tunnel. Er komt ook nieuwe noodverlichting en later een nieuwe evacuatieschacht en diensttrap. Tussendoor maakt Infrabel van de gelegenheid gebruik om de tunnelkoker zelf op mogelijke veiligheidsproblemen te inspecteren. Dit jaar zal er tijdens twintig weekends gewerkt worden in de Kennedyspoortunnel. Het autoverkeer ondervindt daar geen hinder van, maar de spoorlijn tussen Sint-Niklaas en Antwerpen-Zuid wordt wel tijdelijk buiten dienst gesteld. Normaal gezien rijden er tijdens het weekend zowat 200 treinen door de tunnel. Om de hinder voor de treinreizigers enigszins te beperken, voorziet de NMBS onder meer een busdienst tussen Sint-Niklaas en Antwerpen en een alternatieve treindienst die omrijdt langs Puurs. Bij beide trajecten neemt de reistijd met een half uur toe. Wie van de kust met de trein naar Antwerpen wil, gaat beter via Brussel. (COR 360)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content