Hoofdredacteur van ‘Het Journaal’ Björn Soenens: ‘Het is echt VRT-bashen à volonté’

© Lies Willaert
Ann Peuteman

Björn Soenens, de hoofdredacteur van ‘Het Journaal’ wordt een beetje moe van de manier waarop het VTM-nieuws dezer dagen wordt opgehemeld.

Sinds Björn Soenens een dik jaar geleden hoofdredacteur van Het Journaal werd, doet de nieuwsredactie van de VRT aan zogenaamde constructieve journalistiek. ‘Onthoofdingen, terreuralarm, armoede, oorlog in Afrika: elke seconde van de dag worden mensen overdonderd met negatieve berichten. Zo krijgen ze een vertekend beeld van de wereld en ik ben ervan overtuigd dat die aanpak op den duur niet meer zal werken’, legt hij uit.

Houdt de concurrentie van het VTM-nieuws u erg bezig?

Björn Soenens: ‘Nee, ik focus op Het Journaal. Zoals gezegd kiezen wij resoluut voor constructieve journalistiek en geven we zoveel mogelijk achtergrondinformatie. Bij VTM maken ze andere keuzes en dat maakt ieder voor zichzelf uit. We zullen wel zien wat de kijker uiteindelijk verkiest.’

U ligt er dus niet van wakker dat het VTM-nieuws tegenwoordig lovende kritieken krijgt?

Soenens: ‘Nee, maar ik word wel boos van de constante negatieve framing van het VRT-journaal in sommige media. ‘VTM haalt de VRT steeds meer in’, lees ik overal. Het gaat ook altijd over de cijfers, nooit over de inhoud. Hoe dan ook: wij hebben elke dag een half miljoen kijkers meer. Er wordt ook vaak beweerd dat jongeren meer naar het VTM-nieuws zouden kijken, maar ook dat klopt niet. Ik heb de studiedienst gevraagd om de cijfers op te zoeken en het blijkt net omgekeerd te zijn. Maar wat moet ik met die informatie doen? Een rechtzetting eisen? Dat zou wel erg kleinzerig lijken. (zucht) Het is soms echt VRT-bashen à volonté. Soms vraag ik me af of het misschien iets met mij te maken heeft. Kom ik te vaak naar buiten? Profileer ik me te veel?’

Volgens critici is Het Journaal niet snedig genoeg meer, saai zelfs.

Soenens: ‘Ik vraag me af of zij eigenlijk wel naar Het Journaal kijken. Sinds ik hoofdredacteur ben, is er al heel veel veranderd en er zal nog meer veranderen. Vanaf september zal dat ook op vormelijk vlak zichtbaar zijn. Wij willen het nieuws echt anders aanpakken. Of denken jullie dat ze bij commerciële omroep een reeks zouden maken over het leven in Burkina Faso? Natuurlijk niet. De concurrentie werkt volgens de klassieke patronen: er is ergens en bom ontploft of heel veel sneeuw gevallen en dus gaan we daarheen. Alles wat een soort hijgerige opwinding veroorzaakt, moet in beeld worden gebracht. Dan sturen ze een speciale ploeg ter plaatse zodat een reporter kan zeggen dat hij voor het café staat waar de bom is ontploft. Wat is daar de meerwaarde van? Wij willen liever op meer plaatsen in wereld komen, niet alleen op plaatsen waar het brandt.’

Het volledige interview met Björn Soenens leest u deze week in Knack.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content