Het U.S. News & World Report heeft de 41 beste diëten in de VS voor zowel gewichtsverlies als gezondheidsdoeleinden laten oplijsten door een panel van Amerikaanse experts in diëten, obesitas, diabetes, hartziekten en voedingspsychologie.
...

Het U.S. News & World Report heeft de 41 beste diëten in de VS voor zowel gewichtsverlies als gezondheidsdoeleinden laten oplijsten door een panel van Amerikaanse experts in diëten, obesitas, diabetes, hartziekten en voedingspsychologie. De eetgewoontes zijn opgedeeld in verschillende categorieën zoals diëten voor gewichtsverlies op korte en lange termijn, diëten die het makkelijkst vol te houden zijn en diëten die onveilig zijn omdat ze onvoldoende voedingsstoffen aanreiken. Omdat elke persoon verschillend is en geen enkel eetpatroon het beste voor iedereen is, is de ranking vooral bedoeld om de eetpatronen te promoten die het meest de gezondheid bevorderen en om mensen weg te houden van misleidende dieetplannen, zoals het ongezonde Dukan-dieet, sapjesvasten of koolhydraatvrij eten.Het 'beste dieet in zijn totaliteit' is - weinig verrassend - het onvolprezen mediterrane dieet. In een notendop bestaat het mediterrane dieet uit eenvoudige gerechten met écht voedsel zoals groenten, volle granen, gezonde vetten (heel veel olijfolie), mager vlees, vis, bonen, zaden en enkele noten. Bewerkte voeding, rood vlees en geraffineerde suiker en bloem zijn te vermijden, behalve als er iets te vieren valt. Het is immers de bedoeling datje af en toe ook nog eens mag genieten van een uitspatting. Het dieet wordt al langer gelinkt aan heel wat gezondheidsvoordelen zoals een verminderd risico op kanker, diabetes, hoge cholesterol, dementie, geheugenverlies, depressie en hartziekten. Het mediterrane dieet scoort daarom ook als beste in de categorieën 'beste dieet voor een gezond eetpatroon', 'beste dieet voor diabetici', 'beste dieet voor een betere hartgezondheid', 'gemakkelijkste dieet om vol te houden' en het 'beste plantaardige dieet'. O ja, en het is ook nog eens goed voor de lijn. Op de tweede plaats in de categorie 'beste dieet in zijn totaliteit' staat het bij ons minder bekende DASH-dieet (Dietary Approaches to Stop Hypertension), specifiek ontwikkeld door het Amerikaanse National Heart, Lung and Blood Institute om de bloeddruk te verlagen. Ook het cholesterolgehalte en de insulinegevoeligheid worden positief beïnvloed en het helpt om op gezonde manier gewicht te verliezen. Het dieet bestaat uit een lagere zoutinname en meer producten die mineralen zoals kalium, calcium en magnesium bevatten, die de bloeddruk kunnen helpen verlagen. Daarnaast mogen DASH-aanhangers hoofdzakelijk fruit en groenten (8 tot 10 porties per dag), magere zuivel (2 tot 3 porties per dag), volle granen, noten of zaden eten en een beperkte inname van mager vlees (vis, kip). Rood vlees, zoetigheden en vetten zijn te mijden. De flexitariër wil minder vlees eten zonder het uit zijn voedingspatroon te bannen. Een hoofdzakelijk plantaardig dieet is goed voor gewichtsverlies en het verlagen van het risico op chronische aandoeningen als hartziektes, diabetes type 2 en kanker, zo blijkt uit onderzoek. Het flexitarisme staat ook in de lijst van beste diëten voor een gezond eetpatroon, voor diabetici en voor gewichtsverlies. Het MIND-dieet (Mediterrane-DASH Intervention for Neurodegenerative Delay) combineert aspecten van het DASH en mediterrane voedingspatroon met het doel om de gezondheid van de hersenen te verbeteren. In het MIND-dieet wordt fruit grotendeels vervangen door groenten (vooral groene bladgroenten), terwijl de fruitcomponent in het dieet exclusief is ingevuld door bessen. Hoewel er voorlopig geen bewezen manier is om cognitieve aftakeling te vermijden of terug te draaien, loven de experten het MIND-dieet omdat het twee andere gezonde levensstijlen combineert. Het bekende Weight Watchers mag uiteraard niet in de lijst ontbreken. Het is het vierde beste totaaldieet (gedeelde plaats met het MIND-dieet), het beste dieet voor gewichtsverlies en het beste commerciële dieet. Het bestaat uit een puntensysteem waarbij elk voedingsproduct punten krijgt op basis van de aanwezigheid van calorieën, suiker, verzadigd vet en proteïnen. Elke Weight Watcher krijgt een dagelijks puntentotaal toebedeeld, afhankelijk van zijn of haar noden en doelen. De ranking kende dit jaar ook een nieuwkomer: op nummer 9 komt het Scandinavische dieet binnen, een plantaardig eetpatroon met de volgende ingrediënten:Meer fruit en groentenMeer volkorenproductenMeer vis en schaaldierenMinder vlees, maar wat je eet moet van een hoge kwaliteit zijnMeer biologisch geproduceerde producten en vermijd additievenSeizoensgerelateerde producten en meer huisgemaakte maaltijden(Dit komt grotendeels overeen met de aanbevelingen voor een gezonde voeding volgens de actieve voedingsdriehoek.) De minst goede dieetplannen volgens de dieetexperts zijn het Dukan-dieet en het populaire ketogeen dieet die veel proteïnen en weinig koolhydraten bevatten. Het zijn extreem restrictieve diëten, ze zijn moeilijker vol te houden en ze elimineren volledige voedselgroepen, iets wat niet door de wetenschap wordt ondersteund als gezond en effectief op lange termijn. Deze voedingspatronen leren je daarnaast niet hoe je op jezelf gezonde keuzes kunt maken en hoe je de juiste voeding in je levensstijl moet inlassen. Doe je dat niet, bestaat het gevaar dat je na het dieet nog meer aankomt dan ervoor.