Vrouwelijke fietsers zetten stuur best hoger voor beter seksleven
Vrouwelijke wielrenners positioneren het stuur van hun fiets best hoger dan het zadel op lange fietstochten. Het zou hun seksleven ten goede komen.
Dat meldt het vakblad The Journal of Sexual Medicine.
Onderzoekers van Yale University bogen zich over het leven van 48 competitieve vrouwelijke wielrenners en vonden een link tussen seksuele problemen en de positie van het fietsstuur. Wanneer het stuur iets lager staat ingesteld dan het zadel, komt meer druk op de genitale regio terecht, die het al erg te verduren heeft tijdens lange fietstochten. Eén en ander leidt tot zadelpijn en meer nog tot tijdelijke gevoelsstoornissen ter hoogte van de schaamlippen.
De fietsters uit het onderzoek gaven aan dat dit hinderlijk was voor hun seksleven. De druk op de genitale regio vermindert door het stuur van de fiets iets hoger in te stellen dan het zadel. Op die manier komt meer druk op de zitknobbels terecht, terwijl de schaamlippen beter gespaard blijven. Een eenvoudige maatregel die, zo concluderen de auteurs van het nieuwe onderzoek, het seksleven alleen maar ten goede kan komen.
Gezwollen schaamlip
Eerder publiceerde professor Luc Baeyens, gynaecoloog aan het Brusselse Universitair Ziekenhuis Brugmann, een wetenschappelijke bijdrage over genitale problemen bij vrouwelijke fietsers in The British Medical Journal. Hij vond abnormale zwellingen van 1 schaamlip bij vrouwen die gemiddeld meer dan 450 kilometer per week fietsen. Ook deden zich geregeld huidirritaties en ontstekingen voor op de plaats waar hun lichaam op het zadel drukte. Het veranderen van de positie van stuur ten opzichte van het zadel kan hierin dus soelaas brengen.
Zadelhoogte
Op welke fiets je ook rijdt, zadel, stuur en pedalen vormen de driehoek waarbinnen de fietser een optimale houding moet vinden. Met attributen als lange zadel- en stuurpennen en verhogingsringen kan je je zadel en stuur meerdere centimeters verplaatsen, en dat betekent al heel wat voor de fietshouding. Maar sleutelen aan 1 element beïnvloedt de rest.
Een centimetertje hoger of lager kan een groot verschil betekenen in de kracht die je moet uitoefenen op de pedalen. De zadelhoogte is bijvoorbeeld ook relevant voor de knie. Zit je te hoog, dan overstrek je ze bij elke pedaalslag, en dat wordt al snel pijnlijk. Zit je te laag, dan ontwikkel je meer druk op de knieschijf en de pezen die de knie op de plaats houden. Een onjuiste afstand of hoogteverschil tussen zadel en stuur leidt dan weer tot andere problemen. Wie het stuur te laag monteert om aerodynamischer te liggen, moet de nek verder plooien om nog vooruit te kunnen kijken.
Is de afstand tussen stuur en zadel te kort, dan zit je te gekromd om lang te kunnen volhouden. Een optimale fietspositie die voor iedere fietser geldt, bestaat eigenlijk niet, want alle mensen verschillen. Je verschuift best zelf een beetje met zadel en stuur en gaat na wat dit geeft. Millimeters kunnen het verschil maken. (MF)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier