Verband tussen slaap, gewicht en leerproblemen bij kinderen

Volgens de Belgische onderzoekster Karen Spruyt zou er een verband bestaan tussen gewicht, slaapproblemen en leerprocessen bij kinderen.

Er bestaat een belangrijk verband tussen obesitas, slaapproblemen en leerprocessen bij lagere schoolkinderen. Onderzoek in de Verenigde Staten van de Belgische dr. Karen Spruyt toont aan dat de drie problemen op een complexe manier met elkaar verbonden zijn en elkaar bovendien versterken.

Dr. Karen Spruyt studeerde psychologie aan de VUB waar ze in 2005 doctoreerde op slaapproblemen bij kinderen. De studie van de slaapspecialist van de pediatrieafdeling van de Universiteit van Chicago onderzocht 351 normaal ontwikkelde kinderen uit Louisville (Kentucky) van gemiddeld acht jaar oud. Ze werden getest op hun cognitieve vaardigheden en hun gewicht. De kinderen bleven ook een nacht slapen om hen te testen op ademhalingsproblemen, zoals slaap-apneu.

De resultaten toonden aan dat de drie elementen elkaar beïnvloeden. Volgens dr. Spruyt verhogen ademhalingsproblemen tijdens het slapen het risico op negatieve resultaten bij leercapaciteiten en gewicht. Overgewicht verhoogt dan weer het risico op slaapproblemen en op leerstoornissen. Wie slecht scoorde op de cognitieve test, vertoonde tevens een verhoogd risico op overgewicht en slaapstoornissen.

“De rol van gewicht en slaapstoornis waren vergelijkbaar, beide hadden een negatief effect op het cognitief functioneren”, aldus de onderzoekster. De verminderde mentale flexibiliteit verhoogt ook het risico op een slechtere gezondheid. Omgekeerd kunnen goede leervaardigheden (zoals mentale flexibiliteit, verwerking van informatie, controle over aandacht en planning) beschermen tegen overgewicht en slaapstoornissen.

De studie is gepubliceerd in het vakblad American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine. (Belga/INM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content