Wie ooit al een lesje Vinyasa of Ashtanga yoga volgde, zal weten dat yoga meer is dan enkel wat in- en uitademen en mantra's opzeggen. De relatief snelle flow van houdingen stelt stabiliteitsspieren in de buik en rug serieus op de proef en laat de minder geoefende yogi en yogini steevast buiten adem achter.
...

Wie ooit al een lesje Vinyasa of Ashtanga yoga volgde, zal weten dat yoga meer is dan enkel wat in- en uitademen en mantra's opzeggen. De relatief snelle flow van houdingen stelt stabiliteitsspieren in de buik en rug serieus op de proef en laat de minder geoefende yogi en yogini steevast buiten adem achter. Maar tegenwoordig draait alles in fitnessland om 'high-intensity'. Dat zijn kracht- en intervaltrainingen waarbij het hartritme gedurende korte periodes sterk de hoogte ingaat. Op die manier blijven de spieren, wanneer de training is afgelopen, nog lang calorieën verbranden. Yoga, meer bepaald Hatha en Yin Yoga, hebben dat effect niet en kunnen dus eigenlijk niet als dusdanig als sport gecategoriseerd worden, zo stelt een onderzoek in Medicine & Science in Sports & Exercise. Ook volgens de nieuwe bewegingsdriehoek hoort deze soort yoga eigenlijk thuis in de categorie 'licht intensief bewegen', oftewel te vergelijken met afwassen of staand telefoneren.Maar dat wil niet zeggen dat al dat bukken en uitrekken geen heilzame effecten hebben voor ons gestresseerde, door een westers dieet aangetaste lichaam. Bovendien hoeft sporten niet altijd intensief te zijn om effect te hebben. Zo doet yoga de bloeddruk en het risico op een hartaandoening verlagen, zo blijkt uit een analyse van 17 studies uit 2013.Uit een andere studie blijkt dat mensen van middelbare leeftijd met overgewicht, die de afgelopen 10 jaar minstens 4 jaar op de yoga gingen, gemiddeld 2 kilo lichter waren. Zij die niet aan yoga deden, kwamen gemiddeld zo'n6 kilo bij. Yoga wordt ook gelinkt aan een beter humeur, een diepere slaap en het zou de symptomen van depressie, hoofd- en rugpijn verlichten. Yoga Het ook evenwicht en coördinatie, waardoor het risico op vallen vermindert.Hoe kan een zonnegroet en een neerwaarts kijkende hond al deze effecten uitlokken, vraagt u zich af? De Indiase bewegingsleer doet namelijk net het omgekeerde van wat sport doet. Het brengt je in een parasympatische toestand, de zogenaamde 'rest & digest'-modus die je lichaam toelaat om tot rust te komen en te herstellen. Wat yoga niet doet, is veel calorieën verbranden. Zelfs Bikram, een yogavorm bij hete temperaturen, resulteert slechts in een beperkte calorieverbranding die vergelijkbaar is met een stevige wandeling. Conclusie: yoga is geen echte sport, ook al omdat er geen enkel element van competitie in vervat zit, maar het is ontegensprekelijk goed voor het lichaam. Je doet yoga het best in combinatie met traditionele vormen van beweging, zoals lopen en fietsen, en niet in de plaats van die sporten.