1. Wat is yoga?

Voor de meeste mensen is yoga een reeks houdingsoefeningen, waarbij flexibiliteit, kracht en beheersing van de ademhaling centraal staan. Voor sommigen is het een levensfilosofie, een manier om begeesterd te leven, die je op en naast de mat beoefent. Yoga ontstond zo'n 5000 jaar geleden in India. Het verspreidde zich over de hele wereld en is de laatste jaren ook bij ons erg populair. Het woord yoga stamt uit het Sanskriet en betekent 'verbinden': yoga wil lichaam, geest en ziel met elkaar verbinden.
...

Voor de meeste mensen is yoga een reeks houdingsoefeningen, waarbij flexibiliteit, kracht en beheersing van de ademhaling centraal staan. Voor sommigen is het een levensfilosofie, een manier om begeesterd te leven, die je op en naast de mat beoefent. Yoga ontstond zo'n 5000 jaar geleden in India. Het verspreidde zich over de hele wereld en is de laatste jaren ook bij ons erg populair. Het woord yoga stamt uit het Sanskriet en betekent 'verbinden': yoga wil lichaam, geest en ziel met elkaar verbinden. Over de effecten van yoga op de gezondheid wordt veel beweerd, en er werden al tientallen studies over gepubliceerd. Wat vaststaat, is dat yoga een veilige manier is om fysiek actief te zijn: je wordt soepeler en oefent je evenwicht. Daarnaast zijn er aanwijzingen dat yoga gunstig is voor mensen met hoge bloeddruk, hartziekten, pijn, waaronder lage rugpijn, depressie en stress. De meeste vormen van yoga zijn onvoldoende om voluit mee te tellen als fysieke activiteit zoals bedoeld wordt in de aanbevelingen. Daarvoor ben je met yoga net niet actief genoeg. Yoga is wel een spierversterkende activiteit, tenminste als je ze minstens twee keer per week beoefent. Yoga verbetert ook evenwicht en coördinatie, waardoor het risico op vallen vermindert. Yoga is zelfs populair bij mensen met artrose, omdat de oefeningen op een zachte manier de gewrichten soepel houden en de spieren versterken. Enkele studies suggereren verminderde pijn en een betere mobiliteit bij mensen met knie-artrose. Ook mensen met gewrichtsprothesen kunnen in principe aan yoga doen. Ze moeten wel, net als mensen met artrose, vooraf een arts of kinesitherapeut raadplegen om zich erover te informeren welke bewegingen ze wel en beter niet doen. Je bent nooit te oud om met yoga te beginnen. Zoek wel een vorm die bij jou en je conditie past. Voor de meeste vormen van yoga moet je vlot op een matje op de grond kunnen zitten en weer opstaan. Lukt dat niet, en wens je toch yoga te doen, zoek dan een yogaklas waarbij de oefeningen op de stoel gebeuren. Zo bestaat er stoel-yoga voor senioren. Neen, het volstaat om de bewegingen binnen je mogelijkheden te doen. Stramme spieren en gewrichten worden net soepeler door geregeld yogaoefeningen te doen. Je zal makkelijker je dagelijkse activiteiten uitvoeren. Yogablessures zijn zeldzaam, maar niet onmogelijk. Ze ontstaan voornamelijk door overstrekken of repetitieve bewegingen. Verder hangt veel af van de leraar. Een goede yoga-leraar leert je de houdingen juist aan en corrigeert waar nodig, zodat de kans op blessures minimaal is. Dat hangt van je basisconditie af. Wie weinig conditie heeft, begint beter met een stijl die vooral focust op houding en ademhaling, terwijl fitte mensen misschien meer plezier hebben aan een stijl waarbij strek-oefeningen en evenwicht centraal staan. Een yogales duurt tussen 45 minuten en anderhalf uur. Afhankelijk van de leraar en van de technieken die hij gebruikt. Wie met yoga begint, kan beter eerst les volgen om de basishoudingen en ademhalingsoefeningen correct aan te leren. Wanneer je enige ervaring hebt opgebouwd, kan een boek of dvd zeer nuttig zijn om yoga thuis of elders te beoefenen. .