‘Chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) is een écht ziekte’

chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) © Istock

‘Het chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) is geen psychogene aandoening, maar een echte ziekte’. Die boodschap wil de vzw Wake-Up Call Beweging verspreiden door middel van een nieuwe campagne.

In Antwerpen heeft de vzw Wake-Up Call Beweging, een onafhankelijke patiëntenvereniging, de campagne “Stop de diagnose CVS” afgetrapt die zowel het brede publiek als de beleidsmakers ervan wil overtuigen dat het chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) geen psychogene aandoening, maar een echte ziekte is, waarvan biomedische componenten aan de basis liggen. Het gezicht van de campagne het komende jaar wordt voormalig tv- en radioproducer bij VRT Luk Saffloer, die zelf met CVS te kampen heeft.

De Wake-Up Call Beweging zal de komende maanden vier campagneshows organiseren voor patiënten en hun omgeving, verspreid over Vlaanderen. Het programma zal bestaan uit het geven van informatie over CVS, naast muziek en comedy. Op het einde van de avond krijgt iedere bezoeker affiches, flyers en stickers mee naar huis zodat elke individuele patiënt in zijn buurt of stad de campagne onder de aandacht kan brengen. De organisatie hoopt zo tot 10.000 affiches en 150.000 flyers te verspreiden, wat het veruit tot de grootste campagne rond CVS zou maken.

30.000 mensen

CVS treft volgens de Wake-Up Call Beweging in België alleen al 30.000 mensen die te maken hebben met ernstige gezondheidsklachten en zelfs invaliditeit. ‘Die personen moeten kunnen rekenen op een gepaste medische opvang, maar tot op heden is dat niet het geval’, klinkt het. ‘Artsen zijn hier momenteel ook niet voor opgeleid.’

“Stop de diagnose CVS” gaat ook gepaard met het campagnelied “Race” en tv- en radiospots. (Belga/AVE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content