“GermanWings heeft een heel goede reputatie”, zegt VTM NIEUWS-journalist Boudewijn Van Spilbeeck over de crash met de Airbus A320 van GermanWings. “Moederbedrijf Lufthansa heeft een degelijke reputatie. Onder meer Brussels Airlines behoort tot die groep.” “Het toestel dat is neergestort is bijna 25 jaar oud”, zegt Van Spilbeeck. “Maar dat wil niet zeggen dat het versleten is. De romp en de vleugels zijn nog origineel, maar al de rest is intussen wel vervangen. Het vliegtuig beschikt dus over moderne instrumenten.” Voordat het toestel is neergestort, heeft het een duikvlucht van acht minuten gemaakt. “We moeten afwachten wat de zwarte dozen zeggen. Maar onlangs heeft een vliegtuig van Lufthansa een soortgelijk manoeuvre meegemaakt.” Dat kwam doordat het meetinstrument dat de stijgingshoek van het vliegtuig bepaalt, bevroren was. Daardoor kreeg de boordcomputer foute gegevens, waardoor de automatische piloot is beginnen dalen. Het vliegtuig wordt dus automatisch en bijna ongemerkt naar beneden gestuurd.” “Dat is een gekend probleem bij Airbus. De piloten weten dat ze op dat moment de automatische piloot moeten uitzetten. Het is dus maar de vraag of dit gebeurd is, en of de piloten hebben kunnen reageren.”
“GermanWings heeft een heel goede reputatie”, zegt VTM NIEUWS-journalist Boudewijn Van Spilbeeck over de crash met de Airbus A320 van GermanWings. “Moederbedrijf Lufthansa heeft een degelijke reputatie. Onder meer Brussels Airlines behoort tot die groep.” “Het toestel dat is neergestort is bijna 25 jaar oud”, zegt Van Spilbeeck. “Maar dat wil niet zeggen dat het versleten is. De romp en de vleugels zijn nog origineel, maar al de rest is intussen wel vervangen. Het vliegtuig beschikt dus over moderne instrumenten.” Voordat het toestel is neergestort, heeft het een duikvlucht van acht minuten gemaakt. “We moeten afwachten wat de zwarte dozen zeggen. Maar onlangs heeft een vliegtuig van Lufthansa een soortgelijk manoeuvre meegemaakt.” Dat kwam doordat het meetinstrument dat de stijgingshoek van het vliegtuig bepaalt, bevroren was. Daardoor kreeg de boordcomputer foute gegevens, waardoor de automatische piloot is beginnen dalen. Het vliegtuig wordt dus automatisch en bijna ongemerkt naar beneden gestuurd.” “Dat is een gekend probleem bij Airbus. De piloten weten dat ze op dat moment de automatische piloot moeten uitzetten. Het is dus maar de vraag of dit gebeurd is, en of de piloten hebben kunnen reageren.”