'Wie intensief fietst, leeft vijf jaar langer', was onlangs een citaatkop in Het Laatste Nieuws. 'De meeste wielrenners hebben een hogere levensverwachting dan gemiddeld, zeker degenen die zwaar trainen', lazen we. 'Onderzoek toont aan dat zij vijf jaar langer leven, zei Kris Van der Mieren, de arts van de Koninklijke Belgische Wielrijdersbond. Hij legde alle studies over het onderwerp naast elkaar. Hét onderzoek dat hem overtuigde, was de Copenhagen City Heart Study (CCHS) uit 2012. "Daarin werden 5106 gezonde mensen 18 jaar opgevolgd. In de testgroep zaten mensen die geen sport deden, anderen die enkele uren per week fietsten en een derde groep die heel intensief trainde. Mannen uit die laatste groep leefden 5,3 jaar langer dan mannen uit de eerste groep. Bij de vrouwen was de bonus 3,9 jaar. Bij de gemiddelde sporters was het voordeel kleiner: 2,9 jaar voor de mannen en 2,2 jaar voor de vrouwen."'

Leeft wie intensief fietst vijf jaar langer?

Het citaat komt uit een voordracht voor jonge renners, zegt Van der Mieren aan de telefoon. 'Ik wil de boodschap geven dat je niet bang hoeft te zijn om aan wielrennen of een andere sport te doen.'

Dat wie intensief fietst vier à vijf jaar langer leeft, wordt bevestigd door andere onderzoeken, zegt Van der Mieren. 'Een metastudie uit 2012 in Journal of Aging Research bijvoorbeeld, waarin we lezen dat regelmatige fysieke activiteit wordt geassocieerd met een gestegen levensverwachting van 0,4 tot 6,9 jaar.'

'Ik ben maar een simpeledoktoor uit de Kempen,' zegt Van der Mieren, 'maar ik ga ervan uit dat die studies degelijk zijn gedaan.'

Dat zijn ze, bevestigen academici onder wie revalidatiewetenschapper Dominique Hansen (UHasselt).

Maar je moet oppassen, beklemtonen ze. 'Ten eerste bewijst de studie geen oorzakelijk verband, terwijl velen de claim wél zo lezen', zegt bewegingswetenschapper Jan Seghers (KU Leuven). 'Sporten genereert winst. Als onderdeel van een algeheel gezonde levensstijl.'

Uit een recenter onderzoek (2018) met gegevens uit dezelfde CCHS blijkt dat wie tennist (+ 9,7 jaar), badmintont (+ 6,2 jaar) of voetbalt (+ 4,7 jaar) nóg beter af is dan wie fietst (+3,7 jaar), zwemt (3,4 jaar) of jogt (+ 3,2 jaar), stipt Seghers aan. Die verschillen kunnen te wijten zijn aan het feit dat je de eerstgenoemde sporten sowieso samen doet met iemand anders. 'Sociale isolatie is een van de sterkste voorspellers van verminderde levensverwachting.' Zelfs bepalender dan 'niet roken of slank blijven', lezen we.

Gematigd sporten is de boodschap voor iedereen, zegt Romain Meeusen (VUB). Net als Hansen verwijst hij naar de American College of Sports Medicine. Die adviseert bijvoorbeeld 'minstens 150 à 300 minuten matig intense aerobe activiteit per week zoals stevig wandelen of dansen', wat volgens Seghers overigens spoort met de beweegrichtlijn van het Vlaams Instituut Gezond Leven.

'Topsporters moeten hun lichaam trainen als een formule 1-bolide', besluit Meeusen. 'Hun trainings- en voedingsmethoden zijn niet geschikt voor de recreant die 's zondags met zijn spreekwoordelijke buik op het frame een toerke doet. Intensief trainen heeft bewezen positieve effecten in specifieke populaties en omstandigheden, maar dat idee veralgemenen is een slecht plan.'

Conclusie

Knack beoordeelt de claim als grotendeels waar. Hij steunt op een degelijke studie, maar leidt volgens experts tot misverstanden bij een breed publiek.

Op Knack.be/Factcheckervindt u links naar de onderzoeken en andere bronnen die voor dit artikel zijn gebruikt.

Krasse uitspraak, straf cijfer of dito feit in de actualiteit gezien? Stuur uw vraag met exacte bronvermelding van het citaat naar factchecker@knack.be

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.