Waarom de EU het opneemt voor Hello Kitty

Archiefbeeld van een man verkleed als Hello Kitty op een trein in Taipei. © Reuters
Brecht Castel

De bewegingsvrijheid van mensen en goederen is heilig binnen de eengemaakte Europese markt. Die regels gelden ook voor Hello Kitty. Het Japanse bedrijf achter die commerciële melkkoe krijgt een boete van 6,2 miljoen euro voor een inbreuk tegen de concurrentieregels.

Een woordvoerder van de Europese Commissie, Ricardo Cardoso, sprak dinsdag – strak in het pak en met uitgestreken gezicht – de wereldpers toe: ‘Hello Kitty is een antropomorfische catgirl, ook gekend onder haar echte naam Kitty White. Andere figuren van het bedrijf Sanrio zijn Charmmykitty, de Perzische kat van Hello Kitty, en haar vriendje Dear Daniel.’

https://twitter.com/PabloPerezA/status/1148543501057089539Pablo Pérez 🇪🇺https://twitter.com/PabloPerezA

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

550rich3153600000Twitterhttps://twitter.com1.0

Cardoso gaf geen spreekbeurt over zijn favoriete verzameling, maar verschafte uitleg bij een groot onderzoek naar het Japanse bedrijf Sanrio dat de rechten op deze cartoonfiguren heeft. Dat bedrijf krijgt van de Deense Eurocommissaris voor Mededinging, Margrethe Vestager, een boete van maar liefst 6,2 miljoen euro opgelegd, omdat het een illegale clausule plaatste in hun contracten. Verkoop van merchandise in een ander EU-land dan waar de verkoper is gevestigd, lieten ze niet toe.

Door de boete wil de EU als het ware de bewegingsvrijheid van Hello Kitty in de Europese Economische Ruimte beschermen. Vestager, die redelijk onverwacht naast een Europese topjob greep, legt uit: ‘Handelaars, die producten met een licentie verkopen, mag je niet verbieden om die producten in een ander land te verkopen. Dat leidt tot minder keuze en mogelijks hogere prijzen voor de consument. Het gaat in tegen de mededingingsregels van de EU.’

‘Consumenten, of ze nu een mok van Hello Kitty of speelgoed van Chococat kopen, kunnen nu volop hun voordeel doen met de eengemaakte markt: ze hebben de mogelijkheid om over heel Europa te winkelen voor de beste deals.’

Strafvermindering

Sanrio gaf licenties aan verkopers van een EU-land om merchandise te verkopen. In een clausule verbood het die verkopers om die producten ook te verkopen in een ander land. Zo’n beperking is illegaal, want binnen de interne markt is verkoop in een ander land toegestaan. De illegale praktijken van Sanrio duurden bijna elf jaar, van begin 2008 tot eind 2018.

Schematisch overzicht van de inbreuk die Sanrio maakte.
Schematisch overzicht van de inbreuk die Sanrio maakte.© Europese Commissie

De boete voor Sanrio had nog hoger kunnen zijn, maar omdat het Japanse bedrijf goed meewerkte aan het onderzoek kreeg het een strafvermindering van 40%.

De zaak Sanrio is geen alleenstaand geval. In juni 2017 startte de Commissie drie van dergelijke onderzoeken. In maart van dit jaar kreeg fabrikant van sportkledij Nike een boete van 12,5 miljoen euro voor dezelfde praktijk. Het onderzoek naar filmmaatschappij Universal Studios loopt nog. Mogelijks zal de EU dus ook de bewegingsvrijheid van de Minions nog verdedigen.

Anonieme klokkenluiders

Om dergelijke onderzoeken in de toekomst te vergemakkelijken, ontwikkelde Vestager een tool voor klokkenluiders om anoniem concurrentieverstorend gedrag te melden. De Deense politica was Spitzenkandidaat voor de liberalen, maar greep naast de job van Commissievoorzitter. Als de Duitse christendemocraat Ursula von der Leyen de stemming in het parlement overleeft, zal zij die positie opnemen.

De Deense premier Mette Frederiksen liet eind juni weten dat zijn land Margrethe Vestager opnieuw zal voordragen als Eurocommissaris bevoegd voor Mededinging. Zo zou ze haar werk van de voorbije vijf jaar kunnen verderzetten.

Ze pakte niet alleen Sanrio en Nike aan, maar tackelde ook de Amerikaanse techgiganten Google en Facebook. Het krediet dat ze hiermee in Brussel opbouwde, maakt de kans groot dat ze vicepresident van de Commissie kan worden. Hello Kitty kan op haar twee oren slapen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content