Spannend meesterwerk van Goncourt-winnaar Pierre Lemaitre al vertaald

'Alex' van Goncourt-winnaar Pierre Lemaitre's is misschien meest postmoderne - en wrede - thriller ooit. © AFP (via Belga)

Donna Leon, Michael Connelly en Robert Goddard brengen in april stevig thrillerwerk. Maar Fred Braeckman vond ‘Tot ziens daarboven’ van Goncourt-winnaar Pierre Lemaitre ronduit onweerstaanbaar.

Er staat niet altijd thriller op een spannende roman. En dat moet ook niet, zoals in het geval van Lemaitre.

Pierre Lemaitre, Tot ziens daarboven

Alle lof voor de jonge uitgeverij Xander die de Goncourt 2013 al in het Nederlands uitbrengt. Des te meer lof omdat winnaar Pierre Lemaitre met ‘Tot ziens daarboven’ (‘Au revoir là-haut’) een meesterwerk heeft geschreven. Van de eerste tot de laatste bladzijde. Liefhebbers van thrillers zullen Lemaitre kennen. Zijn krimi’s, ook al van uitstekende kwaliteit, werden in een twintig talen vertaald. ‘Tot ziens daarboven’ is geen thriller, maar leest als een thriller en is gecomponeerd als een thriller. Met andere woorden: Lemaitre heeft het beste van het genre gebruikt voor een schitterende en aangrijpende, maar ook soms humoristische roman.

Die gaat over, ruwweg, de naweeën van de Grote Oorlog. Hoe Frankrijk voor zijn doden wel 36.000 monumenten opricht maar met de verminkten en gewonden geen weg weet. Hoe dode lichamen worden opgegraven, maar ook nog eens beroofd. ‘On croit mourir pour la patrie, on meurt pour les industriels’, wist Anatole France toen al. ‘Tot ziens daarboven’ is zowel een literaire sociale roman als een vlot en spannend verhaal, makkelijk te lezen, goed geschreven en vol verrassingen.

Pierre Lemaitre, Tot ziens daarboven, Xander, 479p., 22,50 euro. De thrillers van Lemaitre zijn uitgegeven door Xander (‘Alex’) en The House of Books (‘Rollenspel’ en ‘Bruidsjurk’)

Donna Leon, Het onbekende kind

Een misdaadroman van Donna Leon beginnen lezen is zoiets als naar je favoriete Italiaanse restaurant gaan en al bij voorbaat genieten van al het heerlijks en verfijnds dat je zal worden opgediend. ‘Het onbekende kind’ is de 22ste roman met commissario Brunetti als centrale figuur en Venetië als decor. Brunetti krijgt opdracht van zijn baas onderzoek te doen naar een geval van afpersing waarbij de burgemeester betrokken is. Intussen vraagt zijn vrouw hem of hij niet eens wil kijken wat er met het hulpje van hun stomerij is gebeurd. De man was doof en achterlijk en zou een overdosis slaappillen hebben geslikt. Maar het lijkt wel of hij nooit bestaan heeft. Nergens is een document van de man terug te vinden. En de moeder is duidelijk niet bereid mee te werken aan het onderzoek. Een subtiel gecomponeerde roman over menselijke onverschilligheid.

Donna Leon, Het onbekende kind, Cargo, 304p., 18,90 euro

Michael Connelly, De interne jury

Een nieuwe thriller van Michael Connelly, daar kijk je naar uit. Dat was al zo toen hij zijn Harry Bosch-reeks schreef, dat is al evenzo met zijn serie rond Lincoln-advocaat Mickey Haller. Overigens een halfbroer van Harry Bosch die in Connelly’s nieuwste rechtbankthriller, ‘De interne jury’, slechts een cameo-optreden maakt. Haller, die werkt vanop de achterbank van zijn Lincoln, heeft een politieke carrière mislopen en wordt geconfronteerd met de dood van prostituee Gloria. De Drug Enforcement Administration, DEA, gebruikte haar als informant en voor Haller is het duidelijk dat zoiets vragen is om moeilijkheden. Ooit was Haller Gloria’s juridische raadgever. Nu verdedigt hij haar pooier. Intussen heeft hij ook moeilijkheden met zijn dochter die het hem kwalijk neemt dat hij de dronken chauffeur verdedigt die haar beste vriendin bij een ongeval doodreed.

Michael Connelly, De interne jury, De Boekerij, 352p., 19,90 euro

Robert Goddard, Intrige in Parijs

De Brit Robert Goddard is vooral bekend als een begaafd en populair verteller van verhalen. Vaak spelen ze in kleine plaatsjes in Cornwall, maar nu en dan gaat zijn horizon stukken verder en kiest hij voor een interessante periode uit het verleden. Voor ‘Intrige in Parijs’ brengt hij ons naar Frankrijk en Engeland in 1919. In Parijs wordt een grote vredesconferentie gehouden, georganiseerd door de winnaars van de Grote Oorlog. De Franse hoofdstad loopt vol diplomaten en spionnen. James Maxted, een gewezen gevechtspiloot bij de Royal Flying Corps, wil een vliegschool beginnen in Engeland. Maar zijn plannen worden gedwarsboomd als hij verneemt dat zijn vader die deelneemt aan de conferentie, een verdachte dood is gestorven. Maxted trekt samen met zijn broer naar Parijs. Ze willen onderzoeken wat er precies gebeurd is. Hun vader bleek een verhouding te hebben met de weduwe van een man die waarschijnlijk samenwerkte met de Duitsers. Wat volgt is een boeiend spionageverhaal vol personages die alle redenen hadden om vader Maxted te vermoorden. De roman is het eerste deel van een trilogie maar is zelfstandig te lezen.

Robert Goddard, Intrige in Parijs, Luiting, 384p., 19,95 euro

Fred Braeckman