Nieuwe bundel misdaadverhalen van Ferdinand von Schirach

‘Schuld’ is het vervolg op ‘Misdaden’, het opvallende debuut van de Duitse advocaat Ferdinand von Schirach.

De wereldwijde financiële crisis, een jonge vrouw die verneemt dat haar vader een seriemoordenaar is en de onthutsende true crime verhalen van de Duitse strafpleiter Ferdinand von Schirach. Een spannende oktober.

Misdadigers zijn vaak ook maar gewone mensen. Tot die conclusie kwam je bij het lezen van ‘Misdaden’, een bundel van elf verhalen. Auteur Ferdinand von Schirach, een gerenommeerd Duits strafpleiter, heeft literaire ambities. Gelukkig maar. Ook in zijn tweede bundel, ‘Schuld’, vertelt hij in niet veel meer dan tien bladzijden prangende verhalen die steunen op een paar van zijn opvallendste zaken. Hij mengt fictie met waargebeurde misdaden. De personages mogen immers niet herkenbaar zijn. De stijl straalt eenvoud uit, nergens staat een adjectief te veel. De mens staat centraal, het verhaal achter de misdaad is belangrijker dan de misdaad. Von Schirach, intussen bestsellerauteur – herhaalt het in elk interview. De mens achter negen mannen die een meisje van zeventien verkrachten en niet gestraft worden, een vrouw die door haar man mishandeld werd maar vrijgesproken wordt van moord op hem, iemand veroordeeld voor pedofilie na valse beschuldigingen. Vijftien verhalen, ijskoud en zakelijk verteld.

In december 2009 gaf het hoofd van de Drugs & Crime-sectie van de VN toe dat tijdens de wereldwijde financiële crisis grote westerse banken voor meer dan 350 miljard dollar van de georganiseerde misdaad witwasten. Ze deden dat in een poging om aan contanten te komen. Dat bracht de Australisch-Britse misdaadauteur Michael Robotham tot ‘De afrekening’, zijn jongste thriller. Een andere inspiratiebron was de verdwijning van negen van de twaalf miljard dollar van de Federal Reserve. Geld dat naar Irak werd gevlogen om het land te helpen. Robotham linkte de twee verhalen aan elkaar en maakte er een spannende internationale thriller van. Zijn eerste, want tot nu toe moest hij het van meer psychologische misdaadromans hebben. Wat niet belet dat personages die we van vroeger kennen – gewezen politiecommissaris Ruiz vooral – opnieuw present zijn. ‘De afrekening’, niet altijd geloofwaardig, heeft meer van Ludlum dan van le Carré, maar er staat dan ook nergens ‘literaire’ thriller op de omslag. Terecht.

In welke mate lijken we op onze ouders? Het is een van de achterliggende vragen in ‘Onwetend’, de tweede thriller van de Amerikaanse Chevy Stevens. Haar eersteling, ‘Vermist’, mocht op de blurp rekenen van Karin Slaughter en kreeg een internationale prijs voor het beste debuut van 2011. Stevens was een tijdje makelaar en liet voor ‘Vermist’ haar fantasie spelen. Wat zou er gebeuren als ik door een mogelijke klant word opgesloten in een leegstaand pand? Dat is wat Annie O’Sullivan overkomt. Na een jaar komt ze mentaal gebroken vrij en zoekt ze hulp bij een psychiater. ‘Onwetend’ heeft min of meer hetzelfde stramien. Ook nu weer komen we via sessies bij de psychiater te weten wat dit keer de 33-jarige Sara Gallagher overkwam. Ze was een weeskind, werd geadopteerd en wil nu haar biologische ouders leren kennen. Haar moeder werd verkracht, haar vader is een nog altijd voortvluchtige seriemoordenaar. Als je de plot niet te gezocht vindt, een net iets meer dan goede thriller.

Fred Braeckman

Ferdinand von Schirach, Schuld, Arbeiderspers, 145p., 16,95 euro, ISBN 978-90-295-7613-0

Michael Robotham, De afrekening, Cargo, 527p., 19,90 euro, ISBN 978-90-234-6350-4

Chevy Stevens, Onwetend, Cargo, 430 p., 19,90 euro, ISBN 978-90-234-6330-6

Partner Content