Bracke was VRT-werknemer en gaf tegelijk advies aan concurrent

© Belga
Jan Herregods
Jan Herregods Redacteur Knack.be

Een jaar lang combineerde Siegfried Bracke het statuut van werknemer van de VRT met een zitje in de adviesraad van Telenet, dat net eigenaar was geworden van twee rechtstreekse concurrenten van de openbare omroep, VIER en VIJF.

‘Een inschattingsfout’, zo blikt Siegfried Bracke vandaag terug op een woelige week waarin heel wat vragen werden gesteld over welke functies de eerste burger van het land met het voorzitterschap van de Kamer mag combineren. ‘Ik had Telenet zelfs gratis advies gegeven’, vertelt hij aan De Morgen.

Maandag kondigde Bracke aan op te stappen uit een adviesraad van Telenet, toen de vergoeding uitlekte die de eerste burger van het land daarmee opstreek.

Bracke zelf zag en ziet er geen graten in dat hij kritiek gaf op de openbare omroep, en tegelijk betaald werd door een concurrent.

Maar er is nog iets dat opvalt in de chronologie van Brackes overstap van de VRT naar de politiek. In 2010 stapte Bracke over naar de N-VA. Wegens de onzekerheid van het politieke bestaan, bleef hij in dienst bij de VRT en nam hij “politiek verlof”. Hij was dus nog altijd VRT-werknemer, zij het dan onbetaald.

Een jaar later, in 2011, werd Bracke adviseur bij Telenet – toen al een combinatie waarbij vragen mochten worden gesteld. Dat de vragen uitbleven, had er ook mee te maken dat de adviesraad lange tijd buiten beeld bleef. Het bedrijf vermeldt de raad niet in de jaarverslagen. Pas afgelopen weekend, in de reacties op het Publipart-dossier in Gent, werd de raad plots bekend bij het grote publiek.

Bracke was dus nog altijd VRT-werknemer en adviseur bij Telenet. toen dat bedrijf in de zomer van 2014 de VRT-concurrenten Vier en Vijf overnam. De Europese Commisie stelde op het moment van de deal al ernstige vragen bij de machtspositie van Telenet.

Toen de Commissie begin 2015 de overname goedkeurde, combineerde Bracke nog steeds beide functies. Pas in de zomer van 2015, na de zoveelste rel over zijn gehak op zijn eigen werkgever, nam Bracke ontslag bij de VRT. Toen Bracke in een interview te verstaan gaf dat er een lijst van gedemotiveerde werknemers zou bestaan op de openbare omroep, riepen de vakbonden bij de openbare omroep om zijn ontslag.

Bracke diende op 10 juni zelf zijn ontslag in. Zelf zei hij toen dat hij vergeten was om ontslag te nemen. “Dat ik nu pas ontslag neem, is niet meer dan een administratieve slordigheid. Ik heb nooit de bedoeling gehad om terug te keren naar de VRT. Maar ik heb recent begrepen dat ik voor sommigen wegens mijn juridische band minder gerechtigd zou zijn om mijn gedacht over de VRT te zeggen.”

‘Die chronologie klopt’, reageert Bart Caron, mediaspecialist van Groen. ‘Je moet het maar kunnen, al die tegenstrijdige belangen verenigen in één persoon.’

Caron kan zich niet herinneren dat daar toen ooit vragen over gesteld zijn. ‘Het was gewoon niet geweten. Die adviesraad was een gesloten clubje.’

Siegfried Bracke was niet bereikbaar voor commentaar.

Reactie VRT: ‘Bracke heeft geen toestemming gevraagd’

Ook bij de VRT wordt de chronologie bevestigd. De deontologie voor werknemers is bij de openbare omroep geregeld in een redactiestatuut. Daarin staat dat werknemers zich loyaal moeten gedragen ten aanzien van de VRT, en dat ze ‘activiteiten die als concurrentieel beschouwd kunnen worden’, vermeden moeten worden. ‘Er is geen specifieke regel voor politiek verlof, maar wel een algemene regel voor wie in een verlofstelsel zoals ouderschapsverlof of loopbaanonderbreking zit’, legt woordvoerder Bob Vermeir uit. ‘Wie mandaten cumuleert moet daar nog altijd toestemming voor vragen aan zijn leidinggevende.’

Het ziet er niet naar uit dat dat gebeurd is. ‘Siegfried heeft dat niet aangevraagd’, zegt Vermeir. Al houdt hij wel een slag om de arm. ‘Het kan dat het informeel gebeurd is, maar dan hebben wij daar geen bewijzen van.’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content