Nieuw WO I-verhaal van Geert Spillebeen in ‘Wablieft’-reeks

© YouTube

Jeugdauteur Geert Spillebeen vertelt in ‘Jimmy Duffy’ het aangrijpende verhaal van een Schotse hardloper die bij Ieper sneuvelde.

VRT-radiojournalist Geert Spillebeen heeft als jeugdauteur en dan vooral als verteller van verhalen over de Eerstes Wereldoorlog al een aardige reputatie bij elkaar geschreven. In ‘Jimmy Duffy. Kampioen in de loopgraven’ schetst hij het portret van een Schotse hardloper wiens naam uiteindelijk terecht komt op het Engelse soldatenkerkhof in het West-Vlaamse Vlamertinge.

Wablieft

Al enkele jaren probeert Wablieft teksten en literatuur ook voor een publiek te brengen dat niet direct geneigd is om te lezen. Wekelijks verschijnt de ‘Wablieft’-krant die op een heel bevattelijke manier en in een taal die bewust eenvoudig is gehouden het nieuws van afgelopen week samenvat.

De ‘Wablieft’-boekjes zijn er voor tieners en volwassenen die houden van spannende, ontroerende verhalen. De teksten bevatten daarom geen moeilijke woorden, de zinnen zijn kort en de letters groot. Je zou de reeks kunnen vergelijken met de Vlaamse Filmpjes van destijds.

Eind november verschenen er vier nieuwe deeltjes die voortaan door uitgeverij Vrijdag worden verdeeld. ‘De laatste straatmuzikant’ van Ruth Lasters is een modern sprookje over wraak en moed. ‘De handen van Fatma’ van Fikry El Azzouzi handelt over een illegale vrouw die intrekt bij de eenzame Fatma. ‘De kooi’ van Sylvia Vanden Heede is een kinderverhaal over een vermiste jongen die aan het syndroom van Down lijdt.

Niet schools noch saai

Meest in het oog springend is echter het Eerste Wereldoorlog-verhaal van Geert Spillebeen dat perfect leesbaar is voor jonge tieners die op die manier een indringend beeld krijgen van de Grote Oorlog in Vlaanderen zonder dat het te schools of te saai wordt. Spillebeen is nu al jaren dé referentie waar het jeugdliteratuur over Wereldoorlog I betreft, en je merkt ook hier dat hij het helemaal in de vingers heeft: recht voor de raap vertellen zonder te vervallen in platitudes. Een aanrader trouwens ook voor de reeds geschoolde lezer die houdt van historisch goed gestoffeerde rechttoe-rechtaan verhalen.

Geert Spillebeen, ‘Jimmy Duffy. Kampioen in de loopgraven’, Uitgeverij Vrijdag, 80 blz., 7,95 euro (ook beschikbaar als luisterboek)

Frank Hellemans