BIVV lanceert campagne om motorongevallen in te dijken

(Belga) Het aantal verongelukte motorrijders lag in 2011 met 114 een pak hoger dan in 2010 (97). Dat blijkt uit de meest recente verkeersveiligheidsbarometer van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Bij veel letselongevallen ligt een perceptiefout aan de oorsprong: de motorrijder werd niet of te laat opgemerkt door de autobestuurder. De BIVV heeft daarom een nieuwe campagne opgezet met de slogan: “Heb oog voor mekaar”.

Naast de 114 doden waren er ook nog eens 686 zwaargewonde motorrijders in 2011. Dat betekent dat motorrijders ongeveer 12 procent van het totaal aantal doden en zwaargewonden in het verkeer vertegenwoordigen en dat terwijl ze slechts 1 procent van het totaal afgelegde kilometer uitmaken. “Het risico op een dodelijk ongeval per afgelegde kilometer is voor een motorrijder 20 keer groter dan voor een inzittende van een wagen”, zo luidt het. Opmerkelijk maar logisch: bijna 80 procent van de ongevallen met motoren gebeurt tussen april en oktober, wanneer de de motor het meest van stal gehaald wordt. De nieuwe campagne van het BIVV, in samenwerking met de Motorcycle Council (MCC), moet het aantal ongevallen met motorrijders doen dalen. Concreet zal de weggebruiker via de campagne aangespoord worden zijn aandacht en voorzichtigheid ten aanzien van motorrijders te verdubbelen. Aan de andere kant wil de campagne de bewustwording bij motorrijders vergroten dat zij niet steeds gezien worden door andere weggebruikers. (MVL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content