Een slimme kilometerheffing, in plaats van de bestaande verkeersbelastingen. Met die maatregel wil Groen de mobiliteit sturen en de files in ons land terugdringen. Groen onderscheidt zich daarmee onder meer van Open VLD.
...

Een slimme kilometerheffing, in plaats van de bestaande verkeersbelastingen. Met die maatregel wil Groen de mobiliteit sturen en de files in ons land terugdringen. Groen onderscheidt zich daarmee onder meer van Open VLD. In Knack vertelde voormalig energieminister Bart Tommelein deze week dat een slimme kilometerheffing er voor zijn partij alleen kan komen als die maatregel budgetneutraal is. Het voorstel van Groen komt volgens hem neer op 'een platte belastingverhoging'.Tommelein baseert zich voor die uitspraak op de geschatte opbrengsten van de kilometerheffing. Volgens het voorstel dat Groen indiende bij het Planbureau zou een kilometerheffing 2,4 miljard euro opleveren.Een stevige belastingverhoging dus, maar zoals gezegd: die wordt minstens ten dele gecompenseerd door het schrappen van de bestaande verkeersbelastingen. In Knack liet Tommelein deze week optekenen dat die verkeersbelastingen jaarlijks 'maar' 331 miljoen opleveren. Zijn conclusie: de slimme kilometerheffing van Groen zou de belastingbetaler minstens 2 miljard euro kosten. Tommelein (én de interviewer die de uitspraak voor publicatie checkte) maakte daarbij een vergissing: hij verwarde de inkomsten van de verkeersbelastingen met de inkomsten van de belasting op inverkeerstelling (BIV), die een eigenaar betaalt bij de inschrijving van een nieuw of tweedehands voertuig.Björn Rzoska, fractieleider bij Groen, wijst erop dat de verkeersbelasting vorig jaar bijna 1,1 miljard opleverde. Voeg daarbij de (eveneens te schrappen) BIV, jaarlijks goed voor circa 240 miljoen euro, en je komt uit op een belastingverlaging van 1,340 miljard. Anders gezegd: tegenover de 2,4 miljard extra belastingen, staat een schrapping van belastingen ter waarde van meer dan 1,3 miljard.Bart Tommelein (Open VLD) erkent zijn fout, maar wijst erop dat de kilometerheffing daarom nog niet volledig budgetneutraal is.