Van Hool wil in de komende vier jaar 1.100 banen schrappen

Busbouwer Van Hool wil in de komende vier jaar 1.116 jobs schrappen in Koningshooikt. De productie van bussen verhuist volledig naar Noord-Macedonië. Dat melden de vakbonden en het bedrijf zelf maandag na afloop van een bijzondere ondernemingsraad.

Concreet zou het bedrijf van 2.494 personeelsleden gaan naar 1.378 in 2028. Het gaat volgens de vakbonden onder andere om 155 SWT’ers (het oude brugpensioen, red.), 659 naakte ontslagen en 20 natuurlijke ontslagen.  Dit jaar verdwijnen 834 jobs. De komende twee jaar telkens 27 en over drie jaar 228. Van Hool moet tot slot op zoek naar financiering tegen het einde van deze maand.

Als financiering uitblijft, volgt een faillissement.  ‘De kas is leeg’, valt te horen bij de vakbonden. ‘Op korte termijn is er dringend liquiditeit nodig. Een transformatieplan is nodig om het faillissement af te wenden. Als er geen akkoord is met alle stakeholders voor 31 maart, volgt een faillissement.’

In totaal zou Van Hool volgens de vakbonden op zoek moeten naar 45 miljoen euro, ontslagvergoedingen niet meegerekend. Met vergoedingen zou dat oplopen tot 60 miljoen euro.  De productie van bussen verhuist volledig naar Noord-Macedonië. De busbouwer zelf spreekt in een persbericht over een ‘strategische heroriëntering. ‘Wij lanceren een herstelplan waarmee we op eigen kracht een duurzame toekomst voor ogen hebben’, aldus het bedrijf. ‘Het openbaar vervoer zal als marktsegment selectiever benaderd worden.’ Van Hool wil zich met andere woorden richten op voertuigen met iets meer toegevoegde waarde en kwaliteit dan stadsbussen. 

‘We begrijpen de impact die dit plan heeft op medewerkers en hun families, en het valt ons zwaar om deze stap te zetten’, zegt co-CEO Marc Zwaaneveld. ‘Echter, gezien de hoogdringende situatie waarin het bedrijf zich bevindt, is het echt noodzakelijk om deze maatregelen te nemen.’ Zwaaneveld wijst als oorzaak voor zijn beslissing op het coronavirus, hoge energiekosten, sterke inflatie en de wereldwijde toeleveringsproblemen met onderdelen. Zijn zogenaamde Herstelplan Van Hool voorziet op termijn een tewerkstelling van ongeveer 1.400 medewerkers – bijna 3.000 met de indirecte werkgelegenheid meegerekend. 

In Koningshooikt zou de divisie Industriële Voertuigen (IV) zich toespitsen op opleggers, waarvoor een hogere mate van kennis vereist is. De divisie B&C (Bus & Coach) zou haar kenniscentrum, onderzoek & ontwikkeling, prototypebouw en na-verkoop in Koningshooikt behouden. Touringcars en stadsbussen verdwijnen.  Vanaf nu begint de informatie- en consultatieronde met de vakbonden, zoals voorzien in de wet-Renault.

Partner Content