Zeventig procent van de jongeren tussen 16 en 20 deelt minstens een keer per jaar iets over eigen alcoholgebruik, dat blijkt uit onderzoek bij duizend Vlaamse jongeren van de KU Leuven. De meeste jongeren delen in beperkte kring via WhatsApp, Snapchat of in groepen op Facebook. Toch deelt een op tien ook op hun publieke Facebookprofiel dronken selfies of filmpjes.
...

Zeventig procent van de jongeren tussen 16 en 20 deelt minstens een keer per jaar iets over eigen alcoholgebruik, dat blijkt uit onderzoek bij duizend Vlaamse jongeren van de KU Leuven. De meeste jongeren delen in beperkte kring via WhatsApp, Snapchat of in groepen op Facebook. Toch deelt een op tien ook op hun publieke Facebookprofiel dronken selfies of filmpjes.Doctoraatsstudent Femke Geusens & professor Kathleen Beullens tonen voor het eerst aan dat sharen over alcohol een langdurig effect heeft op jongeren. Hun artikel werd opgepikt door Media Psychology, één van de meest prestigieuze wetenschappelijke tijdschriften in de communicatiewetenschap. 'Als een jongere vandaag een dronken foto post op Facebook, dan kijkt die een jaar later positiever naar alcohol', vertelt Beullens. 'Dat kan zelfs een impact hebben op hun daadwerkelijke alcoholgebruik.'Het aangetoonde verband is sterker bij jongeren waarvan ook de vrienden online posten over drank of de ouders positief staan tegenover alcohol. 'Ouders hebben dus wel degelijk een impact op hun kroost door te letten op hun eigen gedrag. Preken over de gevaren van alcohol en zelf delen dat je drinkt, is een slecht idee', aldus Beullens. 'Consequentie is belangrijk.'Jongeren delen meer over hun alcoholgebruik als hun vrienden dat ook doen. 'Ze willen voldoen aan de sociale norm, dat is normaal', legt Beullens uit. 'Vaak gaat het over foto's op feestjes en willen ze erbij horen.'Beullens benadrukt wel dat de invloed van sociale media slechts een van de vele factoren is die drankgebruik bij jongeren beïnvloedt. Bovendien werkt het ook in de ander richting: jongeren die meer drinken, posten ook meer.