De Vlaamse regering heeft de verstrenging van de lage emissiezones (LEZ) definitief geschrapt. Dat meldt minister van Omgeving Jo Brouns.
In navolging van het regeerakkoord besliste de regering in september al om de geplande verstrenging van de LEZ-regels vanaf 2026 niet door te voeren. Oorspronkelijk was het de bedoeling vanaf 2026 dieselwagens met euronorm 5 en benzinewagens met euronorm 2 te weren uit Antwerpen en Gent. Maar in september verwees de Vlaamse regering die geplande verstrenging dus naar de prullenmand. Die plannen werden nu ook definitief goedgekeurd.
Nochtans kwam er intussen juridische kritiek van de Raad van State. In een advies stelde het rechtscollege dat de geplande schrapping neerkomt op “een aanzienlijke achteruitgang” van de bescherming op het vlak van gezondheid en het recht op een gezond leefmilieu. Die achteruitgang gaat volgens de Raad van State in tegen het zogenaamde ‘standstill-principe’, een principe dat verankerd is in de Grondwet en dat vastlegt dat bepaalde rechten niet mogen verminderen zonder grondige verantwoording. Het Brussels gewest werd al teruggefloten door het Grondwettelijk Hof en moet toch verstrengen.
‘Onbegrijpelijk’
De Vlaamse regering zal nu tweejaarlijkse evaluaties van de luchtkwaliteit in het kader van het Luchtbeleidsplan uitvoeren. De eerste evaluatie volgt in 2027. Op basis daarvan kan ze bijkomende maatregelen nemen indien dat nodig blijkt om de toekomstige, strengere Europese luchtkwaliteitsnormen te halen. Het kan gaan om gerichte lokale ingrepen of algemene Vlaamse maatregelen. Ook in 2029 komt er een evaluatie. Maar als de evolutie gunstig blijft, kan het LEZ-kader op termijn zelfs worden afgebouwd ,denkt Jo Brouns.
‘LEZ is maar één instrument’, maakt de minister zich sterk. ‘We zorgen ervoor dat de bescherming van de luchtkwaliteit correct en haalbaar blijft, en combineren onze inspanningen met andere maatregelen die voor gezonde lucht zorgen zonder onnodige druk op bewoners en bezoekers van onze steden te zetten.’
Oppostiepartij Groen reageert kritisch. ‘De LEZ werkt’, zegt fractieleidster Mieke Schauvliege. ‘De eerste fases zorgden al voor een sterke verbetering van de luchtkwaliteit, dat werd wetenschappelijk bewezen. Toekomstige verstrengingen zouden die gezondheidswinst nog vergroten, vooral voor de meest kwetsbare bewoners die in de buurten met de ongezondste lucht wonen. Dat die nu geschrapt worden en dat de regering deze mensen in de steek laat, dat is onbegrijpelijk.’