Please write your introduction text here
De politierechtbank van Vilvoorde heeft in een recent vonnis de GAS-boete die een man had gekregen voor een snelheidsovertreding, nietig verklaard. De zaak kan het systeem van trajectcontroles en hoe ze op dit moment vaak ingezet worden, op losse schroeven zetten, melden onder meer HLN en Het Nieuwsblad.
De zaak ging aan het rollen toen mobiliteitsexpert Johan De Mol (UGent) zijn GAS-boete van 53 euro ging aanvechten bij de politierechtbank. Hij was vorig jaar geflitst in Meise. De rechter heeft hem gelijk gegeven, melden meerdere media zondag.
De rechter oordeelde dat de overtreding niet was vastgesteld door iemand die daar bevoegd voor was, en stelde dat de flitstoestellen volledig door de lokale overheid gefinancierd moeten zijn. Meise heeft, net als vele andere gemeenten, samengewerkt met een privépartner om de trajectcontroles te financieren. Dit bedrijf krijgt ook een deel van de inkomsten uit de boetes.
Of de uitspraak een impact zal hebben op het huidige systeem van trajectcontroles in Vlaanderen, valt nog af te wachten. Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) wil het vonnis alvast grondig bestuderen, en indien nodig de regelgeving rond trajectcontroles aanpassen, zegt ze zondagavond bij VRT NWS en VTM.
“Het ligt in de lijn der verwachtingen dat er nog uitspraken gaan komen die ook in deze richting kunnen gaan”, stelt de minister. “We gaan kijken hoe we de excessen er kunnen uithalen. Er zijn bepaalde contracten waar je de vraag kan stellen of die afroming van die middelen wel terug wordt geïnvesteerd in verkeersveiligheid, of is dat vooral om private kassen te spijzen? Dat kan niet de bedoeling zijn.”
De minister benadrukt nog dat ze al een onderzoek heeft bevolen naar de trajectcontroles, en dat dat komende zomer klaar moet zijn.