Tekort aan leerkrachten Nederlands en wiskunde blijft toenemen: ‘Onderwijskwaliteit onder druk’

Ook het aantal openstaande vacatures voor schooldirecties en opvangpersoneel nam toe.
Ook het aantal openstaande vacatures voor schooldirecties en opvangpersoneel nam toe. © Belga

Hoewel het totale aantal openstaande lesopdrachten in het Gemeenschapsonderwijs gedaald is ten opzichte van een jaar geleden, is voor Nederlands en wiskunde het lerarentekort net toegenomen. Dat blijkt uit een bevraging bij 529 scholen van het Gemeenschapsonderwijs (GO!). Ook het tekort aan directeurs neemt toe.

Uit een bevraging bij 529 GO!-scholen blijkt dat 70 procent van de scholen met een personeelstekort kampt. In totaal gaat het om 718 voltijdse openstaande jobs, waarvan 595 voor leraren. Het lerarentekort is het kleinst bij de start van het schooljaar en neemt toe naarmate het schooljaar vordert. Rond deze tijd is het tekort aan personeel dubbel zo groot als in september. 

Het GO! heeft minder openstaande lesopdrachten dan een jaar geleden door extra inspanningen van de schoolteams om de gaten zoveel mogelijk op te vullen. Maar die maatregelen leggen grote druk op de schoolteams en de onderwijskwaliteit, waarschuwt de scholengroep.

Bovendien is het lerarentekort voor sommige vakken wel verder toegenomen. Zo stijgt het aantal openstaande opdrachten voor Nederlands met 5 procent en voor wiskunde met 40 procent. Ook het aantal openstaande vacatures voor schooldirecties en opvangpersoneel nam toe. 

Uit cijfers van het Agentschap voor Onderwijsdiensten (Agodi) blijkt dat het ziekteverzuim jaar na jaar toeneemt en uit onderzoek van de Serv blijkt dat het aandeel werknemers met werkgerelateerde stress in het onderwijs hoger ligt dan het Vlaamse sectorgemiddelde. ‘We moeten de job werkbaarder maken’, zegt gedelegeerd bestuurder Koen Pelleriaux. Het GO! lanceert opnieuw een wervingscampagne en werkt samen met scholen rond duurzaam personeelsbeleid, maar hoopt ook dat het statuut beter gemaakt wordt deze legislatuur.

Ook wil Pelleriaux inzetten op het ontzorgen van leerkrachten bij het omzetten van leerplannen naar concrete lesinhouden en leermiddelen. ‘We laten hen nu te veel aan hun lot over en laten hen zo gigantisch veel dubbel werk doen’, zegt hij.

Partner Content