De populaire app van het Belgische uitzendbureau NOWJOBS discrimineert Nederlanders die in het buitenland zijn geboren. Zij kunnen niet zo snel naar een tijdelijke baan zoeken als geboren Nederlanders. In België zou de structurele discriminatie zich niet hebben voorgedaan.
Wie wil bijverdienen of zoekt naar een studentenjob kan met de populaire Belgische app NOWJOBS snel en gemakkelijk toegang krijgen tot vacatures. Als een soort Tinder voor flexi-jobs koppelt de app bedrijven zoals Tomorrowland, McDonald’s en Albert Heijn aan bijverdieners.
NOWJOBS is onderdeel van het Kortrijkse House of HR, een miljardengroep in de human resources. Zoals de productnaam belooft, kun je meteen aan een job raken zodra je de app installeert, een account aanmaakt en een identiteitsbewijs oplaadt. Maar die belofte maakt NOWJOBS niet voor iedereen waar.
Uit onderzoek van de Nederlandse Omroep Gelderland blijkt dat accounts van Nederlanders die in het buitenland geboren zijn pas na een week of langer werden goedgekeurd. Nederlanders die in eigen land geboren zijn, kunnen na enkele minuten beginnen swipen naar een baan.
Hoe kan dat? Het platform kan niet overweg met buitenlandse geboorteplaatsen en daarom moeten die handmatig verwerkt worden. De manager van NOWJOBS Nederland Denise Geurtsen legt het probleem uit bij Omroep Gelderland: ‘Het is zo dat kandidaten met de Nederlandse nationaliteit, maar met een ander geboorteland dan Nederland, niet automatisch worden toegelaten tot de app. Dat vereist op dit moment een handmatige handeling van onze medewerkers en door een personeelstekort duurt dat op dit moment langer dan zou moeten.’
‘Dit lijkt discriminatie,’ zegt professor arbeidsrecht Frank Hendrickx (KU Leuven), ‘want de afkomst vormt het onderscheid om sneller of trager toegang te krijgen tot het platform van NOWJOBS. Waarom zou het voor een Nederlander die elders geboren is, moeilijker mogen zijn om aan een job te komen? Zo belemmeren ze een gelijkwaardige toegang tot de arbeidsmarkt. Dat is onwettig. Zoals elke werkgever moet uitzendkantoor NOWJOBS zich intern zo organiseren dat het iedereen op gelijke voet behandelt.’
‘Net als elke werkgever moet uitzendkantoor NOWJOBS zich intern zo organiseren dat het iedereen op gelijke voet behandelt.’
General Manager van NOWJOBS Eline David reageert bij Knack: ‘NOWJOBS heeft deze software zelf gebouwd om bijverdieners snel en geautomatiseerd aan het werk te krijgen. Alle informatie die wij vragen is wettelijk nodig voor een geldig contract en loonverwerking. Met slimme scantools controleren we bijvoorbeeld de identiteitskaart van mensen. Ook checken we of die mensen wettelijk mogen werken. Wij willen te allen tijde correct zijn.’
Hoe zit het in België?
In Nederland werd NOWJOBS betrapt op discriminatie, is de app in België in hetzelfde bedje ziek?
David is formeel: ‘Het probleem dat zich in Nederland voordeed, speelt niet bij NOWJOBS België. Zowel bij Belgische identiteitskaarten als bij identiteitskaarten uit een ander EU-land verloopt de validatie automatisch. Alleen als bijvoorbeeld een student uit Peru les volgt aan een Belgische hogeschool en wil werken, dan moet die bewijzen dat hij of zij is aangesloten bij een Belgische onderwijsinstelling. Dat bewijs kan onze scantool nog niet lezen. We willen de drempel voor iedereen zo laag mogelijk. We behandelen echt iedereen gelijk.’
David erkent wel dat er een tijdverschil kan zitten tussen de automatische scan voor EU-burgers of de manuele check bij niet-EU-burgers: ‘Met de automatische scan kun je binnen de twee minuten solliciteren en contracten aanvragen. Bij een manuele check kan dat soms binnen het uur, maar rond vakantieperiodes kan dat langer duren.’
Is er ook hier dan sprake van discriminatie? ‘Nee,’ zegt professor Hendrickx: ‘De overheid legt aan buitenlandse arbeidskrachten bijkomende eisen op. Dat is gangbare praktijk. Je kunt een individuele werkgever of uitzendkantoor, zoals NOWJOBS, niet verwijten dat ze die regels volgen en dat een niet-EU-student dus langer moet wachten. Hier is geen sprake van discriminatie.’
‘We erkennen dat dit onderscheid er niet zou moeten zijn.’
David deelt die mening: ‘Er is geen sprake van discriminatie. We begrijpen dat er scherp op gelet wordt, maar wij willen zo veel mogelijk mensen snel aan het werk helpen. Soms laat de technologie het gewoon nog niet toe om dat proces automatisch te doen. Bovendien maakt de complexe arbeidswetgeving het ons moeilijk, maar wij willen de wet helemaal volgen.’
Voor het Nederlandse probleem wordt volop aan een oplossing gewerkt, zo laat de manager van NOWJOBS Nederland weten aan Omroep Gelderland: ‘We erkennen dat dit onderscheid er niet zou moeten zijn. Daarom willen we ervoor zorgen dat alle kandidaten met een Nederlandse nationaliteit op korte termijn automatisch worden toegelaten, ongeacht hun geboorteland. Tot die tijd geven we deze kandidaten prioriteit in ons aanmeldproces.’