Antwerpen zet charmeoffensief voor diamant verder
Nadat het Antwerp World Diamond Centre (AWDC) eerder deze week uitpakte met een internationale diamantconferentie, is de stad dit weekend het toneel van de ‘Jewelry Days’. Het evenement vindt plaats in de Hoveniersstraat, aan de historische beurs voor diamanthandel uit 1904 die zelden open is voor het publiek.
De vraag naar diamant kent wereldwijd al even een zware dip. Op de diamantconferentie eerder deze week dacht de industrie daarom luidop na over een internationale reclamecampagne die men samen wil financieren. Totale kostprijs: zowat 200 miljoen dollar. “Op een moment dat synthestische diamant onze markt inneemt en de prijzen dalen, moeten we wel samenwerken”, zei Karen Rentmeesters, CEO van diamantkoepel Antwerp World Diamond Centre (AWDC).
Het charmeoffensief wordt dit weekend alvast vedergezet in Antwerpen. Tijdens de Jewelry Days worden “de basisprincipes van edelsteenkunde en sieradenontwerp onthuld”. Bezoekers kunnen deelnemen aan workshops, slijpdemonstraties bijwonen en infostandjes bezoeken met tips over juwelen en de diamantwereld. Er zijn ook diverse opleidingen aanwezig, zoals Sint-Lucas Antwerpen en de Koninklijke Academie Juweelontwerp.
Het kwaliteitslabel ‘Antwerp’s Most Brilliant’ blaast toevallig dit weekend tien kaarsen uit. Juweliers in Antwerpen die aan bepaalde selectiecriteria voldoen, krijgen dat label toegekend door de stad Antwerpen en Antwerp World Diamond Centre (AWDC). Het verzekert kwaliteit, betrouwbaarheid en duurzaamheid. Bijna een jaar geleden besloot de G7 om Russische diamant uiteindelijk toch te weren.
Premier Alexander De Croo zette Antwerpen meteen in de markt als knooppunt om alle diamant wereldwijd te controleren en te certifiëren. Voor sommige grote, maar ook kleine spelers, ging het echter allemaal iets te snel. Toch komen er vandaag in de Antwerpse handel normaal geen Russische stenen meer aan te pas.