Link tussen makelaar en consument

Vergelijkingssites zijn er al veel. De goedkoopste televisie, de aantrekkelijkste spaarrente… En toch denkt de nieuwe speler Comparatio nog een plek op de markt te kunnen vinden.

Vergelijkingssites zijn er al veel. De goedkoopste televisie, de aantrekkelijkste spaarrente… En toch denkt de nieuwe speler Comparatio nog een plek op de markt te kunnen vinden.

“We willen de lokale verzekerings- en bankmakelaars online in contact brengen met consumenten die zoeken naar een van hun producten. De verdere onderhandelingen en het tekenen van de contracten gebeuren in het makelaarskantoor”, zegt investeerder en medeoprichter Thomas Vande Casteele.

“Zo kunnen de kleine makelaars een plaats vinden tussen de grote jongens.” Alles begon met Bryan Cassady, professor aan de KU Leuven. Hij constateerde dat Belgen gehecht zijn aan hun persoonlijke makelaar, in tegenstelling tot de buurlanden waar veel contracten via het internet worden gesloten.

Tot nu toe hebben vier makelaars – onder wie de grotere groep MeFirst – getekend bij Comparatio. Dat aantal moet nog fors de hoogte in. Wanneer een potentiële klant gelinkt wordt aan een makelaar, betaalt die laatste 20 of – voor exclusiviteit – 50 euro, zelfs als er uiteindelijk geen contract getekend wordt. Na de lancering eind maart realiseerden ze de eerste maand 200 leads. Tegen eind dit jaar willen ze duizend leads per maand halen. Niet alle consumenten worden doorgestuurd naar de goedkoopste makelaar.

“Mensen verkiezen soms nabijheid en een bekende naam boven de prijs”, aldus Vande Casteele.

Hans Hermans

Partner Content