De Ring rond Brussel zal dan toch verbreden, maar voor fietsers komt er een alternatief: de FR0.
De milieujuristen van Dryade staken hun strijd tegen de verbreding van de Ring rond Brussel. De actiegroep trekt haar verzoek tot vernietiging van dat plan bij de Raad van State in, omdat er een compromis werd gevonden met De Werkvennootschap, een organisatie van de Vlaamse overheid verantwoordelijk voor grote infrastructuurprojecten.
In de dading staat dat de snelheid op de Ring ter hoogte van natuurgebieden aangepast zal worden: hoe meer stikstof op dat moment wordt uitgestoten, hoe trager de auto’s moeten rijden. Wel komt er een extra rijstrook op sommige delen van het traject. Het plan, begroot op 3,5 miljard euro, kan nu van start gaan.
Voor fietsers is dat goed nieuws, want als flankerende maatregelen zijn ook heel wat fietsbruggen en -paden gepland. Net als de autoweg R0, moet de fietssnelweg FR0 op termijn de hele hoofdstad omsluiten.
‘Een groot deel van het project zit nog in de planningsfase,’ zegt Wies Callens van de Fietsersbond, ‘en de huidige context is niet optimaal voor meer fietsinfrastructuur in en rond Brussel. De felle tegenstand tegen het mobiliteitsplan Good Move, de nieuwe gemeentebesturen en het uitblijven van de Brusselse regering zorgen ervoor dat er veel hiaten blijven in wat ooit de FR0 moet worden.’
Niet alle geplande fietstracés in Brussel zullen realiteit worden, vreest Wies Callens van de Fietsersbond.
Callens vreest dan ook dat niet alle geplande fietstracés in Brussel realiteit zullen worden. ‘Veel zal afhangen van de nieuwe gewestregering en hoe die met de bloedrode cijfers omgaat. Waar de FR0 op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest loopt, verwachten we budgettaire problemen. Zo is de aanleg van de FR0 tussen Haren en Vilvoorde nog onzeker.’
‘Op Vlaams grondgebied zijn de fietsbruggen over de R0 in Zaventem en het Vierarmenkruispunt in Tervuren wel al gerealiseerd. Maar zodra fietsende pendelaars over die bruggen zijn, raken ze de weg kwijt in Brussel. Veilige(re) fietsroutes bestaan wel, maar zijn vaak niet goed aangeduid of sluiten onvoldoende aan op de Vlaamse fietssnelwegen die eindigen in de hoofdstad.’
Pendelaars ervan overtuigen dat fietsen naar en in Brussel veilig kan, is volgens Callens misschien nog een grotere uitdaging. ‘Dat Google Maps – nog steeds de meest gebruikte routeapp – de fietssnelwegen niet goed aangeeft, is funest. Dat is een probleem in heel België.’