Een bezinepomp waarop nergens vermeld staat hoeveel de brandstof kost die de gebruiker tankt. Het is niet alleen ondenkbaar, maar ook illegaal. 'De prijs van de motorbrandstoffen wordt steeds aangeduid op de draaischijf van de pompen', zo stelt de wet van 1984.
...

Een bezinepomp waarop nergens vermeld staat hoeveel de brandstof kost die de gebruiker tankt. Het is niet alleen ondenkbaar, maar ook illegaal. 'De prijs van de motorbrandstoffen wordt steeds aangeduid op de draaischijf van de pompen', zo stelt de wet van 1984.Die wet geldt niet voor elektronische laadpalen. De aanbieders van de steeds populairder wordende dienst lichten gebruikers amper in over de kostprijs van de stroom. In een studie voor het Vlaamse Departement Omgeving van 2017 krijgen de 'talrijke klachten' over de prijstransparantie zelfs een speciale vermelding. Voor de volledige prijsinformatie zijn chauffeurs immers meestal aangewezen op applicaties op de smartphone. En dat kan niet langer, zo stelt Europarlementslid Kris Peeters (CD&V). Volgens Peeters verzaken de aanbieders aan het consumentenrecht en aan Europese richtlijnen. Daarom vraagt de gewezen federale minister van Consumentenzaken aan de volgende Europese Commissie om infoschermen te verplichten. 'De verantwoordelijke commissarissen moeten de bestaande richtlijnen afdwingen en zorgen voor een éénduidige, visuele prijsvergelijking', zegt hij. Laadpalen moeten daarom via een schermpje de verschillende prijsonderdelen duiden, zoals de startkost of de prijs per minuut laden. 'Een duidelijke prijsvergelijking voor oplaadbeurten komt de consument alleen maar ten goede. Toch blijft het in vele landen, waaronder België, koffiedik kijken hoeveel het opladen aan een elektrische laadpaal zal kosten. De EU verwaarloost zo consumentenrechten.'Peeters richt zijn vraag overigens tot zijn oude collega in de federale regering: Didier Reynders (MR). Die wordt naast Eurocommissaris voor Justitie ook bevoegd voor Consumentenbescherming.2 miljoen laadpalenVolgens CD&V zal de nood aan zo'n kader alleen maar toenemen. Het aandeel van elektrische wagens in het wagenpark stijgt, de oplaadpalen volgen logischerwijs. Op dit moment staan er zo'n 120.000 publieke laadpalen in Europa. De Europese Commissie schat dat er tegen 2020 maar liefst 440.000 zullen nodig zijn, wil de EU de groeiende markt van elektrische wagens kunnen opvangen. Vijf jaar later moeten dat er al 2 miljoen zijn. 'Vanaf 2021 zou er een jaarlijkse investering van tussen de 2,7 en de 3,8 miljard euro nodig kunnen zijn', aldus de Commissie. Vooral in België zijn er nog heel wat mogelijkheden. Zo zijn er in Nederland meer dan 26.000 publieke laadpalen. Samengeteld met de semipublieke palen, die niet altijd beschikbaar zijn, komen onze noorderburen zelfs aan bijna 47.000 stuks. In België schommelt dat aantal rond de 3.000. Lees ook: Verplichte rusttijden voor chauffeurs bestelwagens op komst