‘Busramp Sierre geen ongeval’: ‘Zoveelste slag in het gezicht’

Douglas De Coninck © Belga

De weduwe van de chauffeur van de dodelijke busramp in Sierre, waarbij 28 doden vielen, is niet te spreken over het boek van Douglas De Coninck.

De onderzoeksjournalist stelt in zijn boek “De busramp in Sierre: 1 pil, 28 doden”, dat maandag werd voorgesteld, dat het ongeluk in Zwitserland te wijten was aan een wanhoopsdaad van de chauffeur. “De zoveelste slag in het gezicht”, reageert Evy Laermans maandag.

“De zoveelste slag in het gezicht, de zoveelste wansmakelijke poging om de nagedachtenis aan mijn man kapot te maken. Een onderzoeksjournalist die zich blijkbaar intelligenter waant dan een ploeg Zwitserse experten en magistraten (correctionele rechtbank Sion, Zwitsers Hooggerechtshof, ….) die moesten oordelen of het onderzoek wel degelijk gevoerd werd en keer op keer tot dezelfde conclusie kwamen”, laat de weduwe maandag optekenen in een schriftelijke reactie.

De vrouw noemt het boek, dat ze zelf nog niet las, de “spreekwoordelijke druppel”. Welke stappen ze zal ondernemen, maakte ze nog niet duidelijk.

Schuldige

Of de nabestaanden van de slachtoffers er niet op uit zijn om alsnog een “schuldige” aan te wijzen voor de dood van de 22 kinderen en 6 volwassenen, ook nu dat het Zwitserse gerecht de zaak heeft geseponeerd? “Nee, dat is beslist niet zo”, zegt Gerlinde Daris, de moeder van Roma op de persconferentie van de lancering van het boek. “De chauffeur is geen schuldige in onze ogen. Hij is evengoed een slachtoffer als onze kinderen. Wat we wél zoeken is een verklaring van hoe die busramp is kunnen gebeuren. De antwoorden die het Zwitserse gerecht niet heeft willen geven, of die ze zelfs hebben achtergehouden, geeft Douglas De Coninck wel. Douglas legt in het boek uit dat de chauffeur met een snelheid van 100km/u de tunnel van de autoweg is ingereden, dat hij dan een ruk naar rechts aan zijn stuur heeft gegeven waardoor de bus de pechhaven is ingereden, daarbij een stoeprand van 18 cm overschrijdend. En op de camerabeelden van het ongeval gaan niet één keer de remlichten van de bus aan. Dat wijst er toch op dat de bestuurder récht op die muur is ingereden? ”

Bovendien heeft het Zwitserse gerecht niet de twee mms’en (multimedia messages) willen onderzoeken die de chauffeur twee uur en een half uur voor de fatale impact via Mobistar naar zijn vrouw heeft gestuurd”, zegt Irla Daris, de zus van Mona. “We kunnen reconstrueren dat er een toespeling werd gemaakt op ‘de laatste rit voor Toptours’, maar de specifieke betekenis van ‘de laatste rit’ is dus nooit onderzocht.”

(Belga/TE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content