De drones werden in juni 2017 aangekocht. Daarop werden zes piloten geselecteerd die in mei 2018 hun opleiding achter de rug hadden en een licentie van 'dronepiloot', erkend door het Directoraat-Generaal van de Luchtvaart (DGLV), op zak hadden. Op 1 oktober 2018 werd het team drones opgericht binnen de CDS Brussel (Coördinatie en Steundienst van de Federale Politie). In de praktijk werken de piloten steeds in een team van twee, wat maakt dat er steeds twee teams standby staan. Een team moet binnen het half uur ter plaatse operationeel zijn. Het materieel bestaat uit acht drones - 6 toestellen voor gebruik in open lucht voor videobewaking en het maken van luchtfoto's, en twee toestellen voor gebruik binnen gebouwen. Voorts werden twee aangepaste bestelwagens en een mobiel beveiligd systeem aangekocht. De beelden van de drones kunnen meteen geraadpleegd worden in de dispatching, op monitoren in de voertuigen ter plaatse, of op een soort polshorloges door de politiemensen in actie. Voor de opstart en de aankoop van de eerste drones werd 200.000 euro uitgetrokken, voor de verdere werking van het team en de eventuele aankoop van nieuw materiaal wordt jaarlijks op een bedrag van dezelfde grootteorde gerekend. Zo wordt gedacht aan immersieve drones voor indooropdrachten, om de veiligheid van het personeel te verhogen wanneer ze een plaats betreden. Sinds oktober 2018 werden 187 opdrachten uitgevoerd. Een kwart van de missies zijn trainingsopdrachten. Van de operationele vluchten zijn er driekwart voor de lokale politie - openbare orde, betogingen en grote evenementen, voetbalwedstrijden, snelheidscontroles, ... en een kwart voor de gerechtelijke politie (huiszoekingen). De drones worden ook ingezet bij branden, snelheidscontroles en de zoektocht naar vermiste personen. Momenteel wordt de laatste hand gelegd aan een protocol met de brandweer. Daarnaast wordt gekeken naar een samenwerking met andere gewestelijke diensten zoals Brussel Mobiliteit, Net Brussel en de gewestelijke politieschool. Er wordt ook ingezet op fotogrammetrie, waarbij de beelden van de drones omgezet worden op landkaarten om zo bijkomende documentatie te verstrekken bijvoorbeeld bij de afhandeling van een verkeersongeval door de verzekeringsmaatschappijen. (Belga)