Beste Jean-Marie,

Wat is het een plezier om je columns te lezen op Knack.be. Eloquent, spitsvondig, en scherp voor vriend en vijand. Recht(s) voor de raap. De afgelopen dagen stonden verschillende van je stokpaardjes torenhoog op de politieke agenda. Een ware JMDD-cocktail: belastingen, privacy en de auto, allemaal geshaket en opgediend door keizer-koster Ben Weyts. Redenen genoeg om in je pen te kruipen, zou ik denken. Het bleef echter muisstil.

Beste Jean-Marie Dedecker, waarom blijf je zo stil over het rekeningrijden van Ben Weyts?

Al maanden is het Vlaams Belang de énige partij in het Vlaams parlement die zich verzet tegen de kilometerheffing van Ben Weyts (N-VA). België is nu immers al kampioen inzake rekeningrijden. De automobilist wordt door deze regeringen nu al uitgeperst als een citroen. Bovenop de Vlaamse verkeersbelastingen int de federale overheid bij de autorijders immers nog eens 5 miljard euro aan accijnzen en 2,3 miljard euro aan btw. En uitgerekend nu hul je jezelf in stilzwijgen, Jean-Marie. Terwijl je er enkele jaren geleden zo helder over was: 'We hebben al rekeningrijden, in de eerste plaats in de vorm van accijnzen op brandstoffen en al die andere taksen op de auto zoals BIV, verkeersbelasting, btw, etc. Ik geloof geen seconde dat rekeningrijden andere belastingen zal vervangen.' De enige Vlaamse studie die tot op heden werd uitgevoerd door de KU Leuven over de kilometerheffing stelt overigens dat autorijden door de kilometerheffing nog eens 12 tot 17 procent duurder zou worden.

Extra belasting

In het parlement staan we misschien alleen, maar onder mensen zeker niet. De gewone man en vrouw is absoluut niet te vinden voor een extra platte belasting en al zeker niet voor de nieuwe 'Big Brother'-belasting van Little Ben Weyts. Autobezitters zouden daarbij op hun smartphone een app moeten downloaden waaraan ze hun nummerplaat en betaalgegevens koppelen, zodat gecontroleerd kan worden waar en wanneer hun wagen gebruikt wordt. Weg met de privacy, want voor de N-VA moeten de staatskassen gespekt worden. Of hoe de kracht van 'Verandering' zeker geen 'Verbetering' bleek.

Bovendien kunnen we ons de vraag stellen waarom het uitgerekend Be-Mobile (eigenaar van de 4411-app) is dat ook meteen naar voor wordt geschoven voor de kilometerheffing. Be-Mobile is immers een dochterbedrijf van Proximus dat uiteraard alle belang heeft bij de invoering van een kilometerheffing-systeem op basis van gps-tracking.

Veel Vlamingen staan niet in de file voor hun plezier, maar wel omdat ze geen alternatief hebben. Het is bijvoorbeeld de enige mogelijke manier om van Middelkerke naar Brussel te geraken. Het wordt bovendien tijd dat de regering al die taksen die geïnd worden bij de automobilist opnieuw investeert in degelijke weginfrastructuur, zodat ook op die manier de files kunnen worden bestreden.

In 2015 riep je in een column nog terecht op: 'Ik heb mijn auto even broodnodig als een metser zijn truweel. Wie aan mijn alaambak prutst pleegt broodroof. Als keizer-koster Ben Weyts, immobiliteitsminister van de N-VA, nu ook nog het rijbewijs met punten invoert warmt mijn bloed niet op, maar kookt het over.' Zo duidelijk als je toen was, zo stil ben je vandaag.

'Een waakhond die niet waakt en al helemaal niet blaft, is niet nuttig'

Begrijp me niet verkeerd. Ik heb een groot respect voor je en ik gun je opnieuw de bühne in het parlement. Maar wat zijn we met een "onafhankelijke" waakhond in het parlement die niet waakt en al helemaal niet blaft? Dat je je mond met zeep ging wassen voor je iets zegt over de N-VA (https://www.hln.be/de-krant/-ik-ga-mijn-mond-wassen-met-zeep-voor-ik-iets-stouts-zeg-over-n-va~ab63ccef/), tot daar aan toe. Politiek is geen stiel voor blozende maagden, maar dat je je mond ging laten toenaaien met geel-zwarte draad van de Barricade (het hoofdkwartier van de N-VA, red.), dat had ik nooit verwacht. Hier vind je een petitie terug om de druk op te voeren. Je mag misschien niets meer zeggen van Geert Bourgeois, maar hopelijk vind ik je naam terug bij de ondertekenaars?

Tom Van Grieken