Ben Weyts: ‘Focus op Nederlands en wiskunde’

Ben Weyts op 25 mei 2022. © Belga

Om de kwaliteit van het Vlaamse onderwijs opnieuw op te krikken, is het volgens Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts essentieel dat scholen zich kunnen focussen op de kerntaak “lesgeven” en op de basis, met name “wiskunde en Nederlands”. Dat heeft de N-VA-minister woensdag gezegd tijdens een actualiteitsdebat in het Vlaams Parlement.

De oppositiepartijen wijzen regeringspartij N-VA met de vinger voor de dalende leerprestaties in het onderwijs. Minister Weyts wuift die kritiek weg. “Mij interesseert niet wie verantwoordelijk is voor de achteruitgang, maar wie verantwoordelijk is voor vooruitgang”, aldus Weyts.

Uit nieuwe resultaten van peilingstoetsen blijkt dat de kennis van wiskunde van leerlingen in het zesde leerjaar daalt. Een zoveelste onderzoek dat wijst op dalende leerprestaties in het Vlaamse onderwijs. Onderwijsminister Ben Weyts erkent dat de resultaten ‘alarmerend’ zijn.

Tijdens een actualititeitsdebat in het Vlaams Parlement hebben oppositiepartijen Groen, Vooruit, PVDA en Vlaams Belang gewezen op de verantwoordelijkheid van minister Weyts en zijn partij N-VA. “Jullie zitten al meer dan 15 jaar in de regering. Jullie hebben nu de minister van Onderwijs en hebben de sleutels in handen”, zei Groen-parlementslid Elisabeth Meuleman. 

Geen wonderoplossing

Een wonderoplossing voor de dalende onderwijskwaliteit is er misschien niet, maar verschillende partijen wijzen wel op het nijpende probleem van het lerarentekort. “Dat tekort bedreigt fundamenteel de kwaliteit van ons onderwijs”, zegt Vooruit-fractieleider Hannelore Goeman. Ook meerderheidspartij Open VLD vindt de aanpak van dat lerarentekort cruciaal. Volgens Jean-Jaques De Gucht is het nodig om de instroom te vergroten en de uitstroom te beperken, onder meer door het vergemakkelijken van de zij-instroom vanuit de privé.  Oppositiepartij Vlaams Belang verwijst naar een andere mogelijke factor. “Ik moet de olifant in de kamer benoemen: de veranderde leerlingenpopulatie en de instroom aan anderstalige leerlingen”, zegt Roosmarijn Beckers. “We mogen dat niet ontkennen”, aldus Beckers. 

Partner Content