De komst van de app werd al meermaals aangekondigd en weer uitgesteld. De applicatie is goed nieuws voor mensen met gehoor- of spraakproblemen. Via de app kunnen ze chatten met dienstverleners en kan de locatie automatisch worden doorgestuurd. "Een mogelijke volgende stap is het doorsturen van foto's of video's die de situatie nog duidelijker kunnen omschrijven", aldus Van den Bergh. Tegen eind dit jaar zouden er ook in twee provincies proefprojecten starten rond 'pre-call-taking'. Daardoor kom je bij het bellen van het noodnummer eerst in contact met een spraakrobot, die op basis van een korte bevraging meteen naar de juiste hulpverlening doorschakelt. Dat moet voorkomen dat de noodcentrale belast wordt met onnodige telefoontjes, verduidelijkt Lahaye-Battheu. Draaien de proefprojecten positief uit, dan volgt in de loop van 2018 een veralgemeende uitrol waarbij enkel nog het noodnummer 112 overblijft. (Belga)

De komst van de app werd al meermaals aangekondigd en weer uitgesteld. De applicatie is goed nieuws voor mensen met gehoor- of spraakproblemen. Via de app kunnen ze chatten met dienstverleners en kan de locatie automatisch worden doorgestuurd. "Een mogelijke volgende stap is het doorsturen van foto's of video's die de situatie nog duidelijker kunnen omschrijven", aldus Van den Bergh. Tegen eind dit jaar zouden er ook in twee provincies proefprojecten starten rond 'pre-call-taking'. Daardoor kom je bij het bellen van het noodnummer eerst in contact met een spraakrobot, die op basis van een korte bevraging meteen naar de juiste hulpverlening doorschakelt. Dat moet voorkomen dat de noodcentrale belast wordt met onnodige telefoontjes, verduidelijkt Lahaye-Battheu. Draaien de proefprojecten positief uit, dan volgt in de loop van 2018 een veralgemeende uitrol waarbij enkel nog het noodnummer 112 overblijft. (Belga)