1 op 2 jongeren voelt zich verslaafd aan smartphone

07/12/18 om 05:12 - Bijgewerkt om 08:32

Bron: Belga

De helft van de jongeren voelt zich verslaafd aan zijn smartphone. Dat blijkt vrijdag uit een enquête van de Onafhankelijke Ziekenfondsen bij 976 Belgische jongeren tussen 12 en 23 jaar over hun digitale welzijn.

1 op 2 jongeren voelt zich verslaafd aan smartphone

© iStock

47 keer, zo vaak checken jongeren gemiddeld hun smartphone elke dag. Een op de twee jongeren voelt zich dan ook verslaafd aan zijn smartphone, en dat al vanop jonge leeftijd (12 tot 15 jaar). Geen toeval: hetzelfde percentage jongeren is bang om dingen te missen als ze niet online zijn. Acht op de tien jongeren zitten elke dag op de sociale media, en dat gemiddeld gedurende iets meer dan anderhalf uur.

Tegelijkertijd beschouwen tieners hun smartphone als iets goeds. Meer dan acht op de tien vinden sociale media belangrijk om in contact te blijven met hun vrienden. Ze communiceren evenveel virtueel als 'in het echt'.

Waarom ze online communicatie zo belangrijk vinden? Daarvoor geven ze verschillende redenen: je hebt meer tijd om na te denken voor je iets zegt, je kan je emoties beter overbrengen met emoji's, timide jongeren kunnen zich beter uitdrukken, enzovoort.

Ook ouders zijn heel actief op de sociale media, maar slechts een op de drie houdt het smartphonegebruik van zijn kinderen nauwlettend in de gaten. Meer zelfs, bij de 12- tot -15-jarigen waken vier op de tien ouders helemaal niet over hun gebruik van sociale media. Als ouders wel goede afspraken maken met hun kinderen, waarderen die dat ook.

Uit de enquête blijkt dat de helft het toezicht van hun ouders op prijs stelt. Uit de bevraging blijkt ook dat jongeren zichzelf erg mediawijs vinden. Bij slechts een op de tien kan iedereen alle publicaties zien en bij acht op de tien enkel hun vrienden. Zeven op de tien spelen online geen persoonlijke gegevens door aan mensen die ze niet goed kennen, driekwart past zijn privacy-instellingen aan om ze strenger te maken.

Jongeren geven echter aan dat ze ook negatieve ervaringen hebben met sociale media. De helft kwam al in aanraking met cyberpesten, vier op de tien hebben al iets gepost waar ze achteraf spijt van hadden en een op de vijf ervaart sociale druk om aanwezig te zijn op sociale media.

Onze partners