Worden nieuwe auto’s van de autogroep Volkswagen nu goedkoper?

Volkswagen Golf © Belga Image
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Gaan Audi, Skoda, Seat en VW actie ondernemen om het geschokt vertrouwen van hun klanten, en van de consument in het algemeen, te herstellen, vraagt Urbain Vandormael zich af.

Het zal allicht nog enkele dagen duren vooraleer de buitenwereld de precieze omvang van de manipulatie van de emissiescores door de autogroep Volkswagen zal kennen. De Belgische invoerder D’Ieteren heeft laten weten foute modellen uit de showroom te zullen halen. Met klanten die met een gemanipuleerde auto rondrijden, zal samen naar een oplossing worden gezocht. We zijn benieuwd of Audi, Skoda, Seat en VW actie gaan ondernemen om het geschokt vertrouwen van hun klanten, en van de consument in het algemeen, te herstellen. En zo ja, gaan zij hun prijzen aanpassen?

De VW-saga omtrent het manipuleren van de emissienormen door de autogroep Volkswagen gaat verder. Het voorval heeft vorige week geleid tot het ontslag van de top van het bedrijf, en daar een stoelendans op gang gebracht.

Matthias Müller (62) is de nieuwe sterke man en heeft volledige opheldering van de feiten beloofd. Hij heeft zijn hele carrière voor de autogroep gewerkt, kent het concern van binnen en buiten én geniet het vertrouwen van de families Porsche en Piëch, die de meerderheid van de stemgerechtigde aandelen van Volkswagen AG bezitten.

Dat zij Matthias Müller naar voren hebben geschoven, wijst erop dat zij voor continuïteit kiezen. De VW-aandeelhouders hebben de voorbije weken miljarden verloren en willen, voor zover dat nog mogelijk is, hun eigen financiële belangen veiligstellen. Voor die opdracht heb je een vertrouwenspersoon nodig.

Matthias Müller
Matthias Müller© Belga Image

Door het ontslag van een aantal topmanagers is bij de medewerkers op de werkvloer grote onrust ontstaan over de toekomst van de autogroep. Van de nieuwe topman wordt verwacht dat hij de rust kan doen weerkeren én op begrip kan rekenen voor de ingrijpende structurele hervormingen die absoluut noodzakelijk zijn om het vertrouwen van de buitenwereld terug te winnen.

Prijzen onder druk

De buitenwereld, dat zijn hun klanten, dat zijn de man en vrouw in de straat, dat zijn de media, dat zijn belangengroepen, dat zijn de politieke leiders in binnen- en buitenland. Wat dit laatste betreft, heel wat landen hebben miljarden belastinginkomsten aan hun neus zien voorbijgaan.

Door de ogenschijnlijk lage emissiescores van een reeks populaire modellen van de Volkswagen-groep genoten de eigenaars immers van een fiscaal gunsttarief. Gaan die landen nu een geding aanspannen tegen Volkswagen in de hoop de misgelopen inkomsten te kunnen recupereren?

En gaan de gedupeerde klanten een eis tot schadevergoeding indienen omdat zij door de VW-top zijn bedrogen en ongewild hebben bijgedragen aan de verspreiding van NOx waarvan wordt beweerd dat het kanker kan verwekken? Gaan de man en vrouw in de straat als reactie straks geen Audi, Seat of Volkswagen meer kopen?

En wat gaan de milieuorganisaties en politieke overheden ondernemen om de verkoop van dieselauto’s te ontmoedigen? Komt er een algemeen dieselverbod in de grote steden?

Allemaal vragen waar vandaag niemand een antwoord op heeft. Zolang hierover onzekerheid blijft bestaan, zolang moeten Volkswagen & Co. rekening houden met een implosie van de verkoop. Wat rampzalige gevolgen zou hebben voor het grootste autoproducent ter wereld en de grootste industriële werkgever in Duitsland. In Wolfsburg alleen al werken 75.000 mannen en vrouwen voor VW, op een bevolking van 120.000.

Meer auto voor uw geld

Volkswagenlogo
Volkswagenlogo© Belga Image

Ik bezit geen glazen bol en ben evenmin ingewijd in de geheimen van de bedrijfsvoering van Volkswagen, maar ik kan mij voorstellen dat op de marketingafdeling druk overleg wordt gepleegd over wat kan/moet gedaan worden om zo’n rampscenario te voorkomen. Hoe kan een producent potentiële kopers over de streep halen? Door te wijzen op de uitstekende kwaliteit van zijn producten, wat in het geval van VW even niet is aangewezen. Het merk kan ook focussen op de uitzonderlijk lage prijs… meer auto voor uw geld!

Worden nieuwe auto’s van de autogroep Volkswagen nu goedkoper?

Maar is dat zinvol en economisch doenbaar? De prijzen staan nu al onder sterke druk. Door de moordende concurrentie op de Europese markten en de overproductie in Europa goochelen sommige merken al een paar jaar met kortingen die variëren van 15 tot 30 procent. Voor uitloop- en showroommodellen kunnen daar nog enkele percentjes bovenop komen. Die kortingen gaan ten koste van de winstmarges van de invoerders en dealers. Die laatsten staan al enkele jaren met de rug tegen de muur, ruim de helft werkt met verlies en wordt kunstmatig in leven gehouden door de banken en/of merken. Wat een ongezonde situatie is die voor alle betrokkenen stilaan onhoudbaar wordt. Door de tsunami aan nieuwe modellen en de implementatie van nieuwe technologieën lopen de investeringen in soft- en hardware zo hoog op dat die de financiële mogelijkheden van een middelgroot familiebedrijf overstijgen.

Vandaar dat VW-invoerder D’Ieteren een ingrijpende herstructurering – lees drastische afbouw – van zijn dealernet in gang heeft gezet. Door een onvoorziene en ongelukkige samenloop van omstandigheden geschiedt dat op het slechtst denkbare moment. Welke impact zullen de gebeurtenissen van de voorbije dagen hebben op de saneringsactie? Kun je in zo’n dramatische situatie verwachten dat VW-dealers hun prijzen nog verder kunnen verlagen?

Zijn er dan geen koopjes meer te doen? Toch wel, met name bij garagisten die einde contract zijn en nog met een grote stock opgescheept zitten. Dat geldt overigens ook voor dealers van andere merken die nog een eind zijn verwijderd van de target die hen is opgelegd door het merk.

Met nog drie maanden te gaan, is het de hoogste tijd om alle zeilen bij te zetten en nog snel een extra promotiecampagne te lanceren. De voordelen kunnen van velerlei aard zijn: een extra korting, een lening tegen nul tarief, een gratis stel winterbanden, een uitbreiding van de garantieperiode tot 5 of 7 jaar naar het voorbeeld van de Aziatische merken. Waarom niet? Waarom bieden de Duitse merken slechts 2 jaar garantie aan terwijl zij pretenderen de beste auto’s te bouwen?

Worden nieuwe auto's van de autogroep Volkswagen nu goedkoper?
© REUTERS

In de veronderstelling dat er actie zal ondernomen worden, zal het misschien die richting uitgaan. Een verlenging van de garantieperiode refereert immers naar het vertrouwen in de kwaliteit van het product en laat net dat vertrouwen een flinke knauw te hebben gekregen in het geval van Audi, Skoda, Seat en VW. Of kijken trouwe klanten daar anders tegenaan?

Wie meteen boter bij de vis wil, die gaat best op zoek naar showroommodellen of ingeschreven auto’s met nul kilometer op de teller. Maar hij moet dan wel bedingen dat de garantieperiode pas begint te lopen vanaf het moment dat hij de wagen op zijn naam ingeschreven heeft. En nog een goede raad: koop nooit een (nieuwe) auto zonder dat je vooraf een proefrit hebt gemaakt. En zonder dat je via gespecialiseerde sites een prijsvergelijking hebt gemaakt. Een verwittigd man/vrouw is er twee waard!

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content