Opel heeft ruggensteun van een sterke partner nodig. Aldus de aanhef van de autonieuwsbrief van Knack.be van vorige week over de geheime gesprekken over de overname van Opel door PSA. Aan die situatie is niets veranderd. Aan de stand van de onderhandelingen wel; volgens ingewijden zitten die in de laatste rechte lijn.
...

Opel heeft ruggensteun van een sterke partner nodig. Aldus de aanhef van de autonieuwsbrief van Knack.be van vorige week over de geheime gesprekken over de overname van Opel door PSA. Aan die situatie is niets veranderd. Aan de stand van de onderhandelingen wel; volgens ingewijden zitten die in de laatste rechte lijn. Nadat de GM-directie in Detroit te kennen had gegeven het verlieslatende Opel van de hand te willen doen, bleef er voor de Opel-directie geen andere uitweg over dan op zoek te gaan naar een sterke partner. Voor niet-ingewijden was PSA geen voor de hand liggende keuze, om een voor de hand liggende reden. Tot voor een paar jaar verkeerde de Franse autogroep zelf in grote financiële moeilijkheden. Een nakend faillissement kon ternauwernood worden afgewend door een kapitaalinbreng van de Chinese autobouwer Dongfeng Motor en de Franse staat. Die bezitten nu ieder 12,81 procent van de aandelen, net zoals de familie Peugeot. Die is na de kapitaalverhoging niet langer betrokken bij de dagelijkse leiding van het bedrijf. Het faillissement van PSA zou het probleem van de overcapaciteit in de Europese automobielindustrie hebben opgelost, maar onder druk van de Franse regering nam het dossier een andere wending waardoor het probleem is blijven bestaan. Twee jaar later maakt PSA ook opnieuw winst en is het zelfs bereid én in staat om GM-dochter Opel over te nemen. Hoeveel miljarden de Franse autogroep straks moet overschrijven op de rekening van GM is niet bekend. Er circuleren bedragen van 2 tot 3 miljard, maar - voor alle duidelijkheid - dat zijn gissingen. Veel zal afhangen van de inhoud van de overeenkomst. Het gaat daarbij onder andere over welke technologische toepassingen overgaan naar de nieuwe autogroep en welke eigendom blijven van GM. Zoals bekend werken PSA en Opel al langer samen en vertonen recente PSA- en Opel-modellen onderhuids zeer veel gelijkenis - denk de Peugeot 2008/Opel Crossland X en de Peugeot 3008/Grandland X. Voor insiders was PSA dus wel een voor de hand liggende kandidaat-overnemer. Beide constructeurs gebruiken voor enkele modellen al hetzelfde platform en dezelfde onderdelen. Door hun aankopen te groeperen, bedingen ze ook al enkele jaren lagere prijzen bij hun toeleveranciers. Met de overname wil PSA efficiënter en goedkoper produceren, door de productiecapaciteit optimaal te benutten. Dat vergt in eerste instantie nieuwe investeringen in een aantal fabrieken, maar levert op termijn een beter bedrijfsresultaat op. Van PSA-topman Carlos Tavares is geweten dat hij meer belang hecht aan een hoger rendement dan aan hogere omzet. Eens er een overeenkomst is, komt het eropaan om de productieprocessen binnen de groep op elkaar af te stemmen, rekening houdend met de toekomstige ontwikkelingen op het vlak van mobiliteit. Op korte termijn zal alles bij het oude blijven, maar vanaf 2019 moeten de nieuwe aanpak en bijkomende synergiën de bedrijfswinsten doen stijgen. Het feit dat PSA-topman Tavares en zijn Opel-collega Neumann uitstekend met mekaar kunnen opschieten en dat hun respectievelijke managementteams al enkele jaren intensief samenwerken, vormt alvast een goede basis voor succesvolle start. Of er ook al wordt nagedacht over een naam voor de nieuwe autogroep is bekend. Tegen alle verwachting is er nauwelijks kritiek gekomen op de geplande overname, noch van de kant van de politiek en noch van vakbondszijde. Zowel de Duitse als de Franse regering hebben hun steun toegezegd aan de onderhandelaars. De vakbonden laten voorlopig niet in hun kaarten kijken en wachten op het eindresultaat van de onderhandelingen. In vertrouwelijke gesprekken met vertegenwoordigers van de Duitse en Franse regering én de vakbonden heeft PSA-topman Tavares beloofd geen fabrieken te sluiten en niet te raken aan de tewerkstelling in het algemeen. Dat is goed nieuws voor de Duitse en Franse regeringsleiders. Die willen ten allen prijze voorkomen dat de campagne voor de aanstaande parlementsverkiezingen wordt verstoord door sociale onrust, wat een andere wending zou kunnen geven aan de inzet van de verkiezingen. Stakingen en betogingen zouden weleens in de kaart kunnen spelen van de extremistische partijen, zowel van links als rechts. Kalmte bewaren is dezer dagen het devies zowel in Berlijn en Parijs als op de hoofdzetel van de machtige Duitse vakbond IG Metall. Wijst die de overeenkomst af, hebben PSA en Opel een reuzengroot probleem. Dat het akkoord bijna rond is, valt af te leiden uit de positieve reacties van de onderhandelaars en hun bazen op de hoofdzetels in Parijs en Detroit. "Het licht kan elk moment op groen worden gezet" is te horen. In afwachting hebben we de marktpositie van PSA en Opel in Europa onder de loep genomen. Daaruit blijkt dat PSA het voorbije jaar heeft afgesloten met een marktaandeel van 9,1 procent tegenover 6,2 procent voor Opel. Vergelijken we de sterkhouders van beide merken in de verschillende marktsegmenten dan zijn de Opel-modellen aan de winnende hand.Bij de stadswagens scoort de Opel Karl duidelijk beter dan de Citroën C1, zowel inzake prestaties, comfort, afwerking als plaatsruimte binnenin. Vergelijken we de Peugeot 208 met de Opel Corsa dan gaat de kleine Fransman met de meeste punten lopen. Zijn Duitse concurrent is te zwaar en de ergonomie is niet meer up-to-date. In het C-segment overklast de Opel Astra de Peugeot 308 op het vlak van comfort, uitrustingsniveau en prestaties. Bij een vergelijkende test tussen de Peugeot 508 en Opel Insignia is er geen éénduidige winnaar uit de bus gekomen. Beide modellen zijn einde loopbaan. Opel stelt volgende week op het Autosalon van Genève de nieuwe Opel Insigna voor en die heeft tijdens een preview een zeer sterke indruk nagelaten. In het segment van de mini-SUV's houden de Peugeot 2008 en Opel Mokka elkaar in evenwicht, met een licht voordeel voor het Opel-product. Bij de compacte SUV's is het wachten op de komst van de Opel Grandland X om de Peugeot 3008 van antwoord te kunnen dienen. De wereldpremière van de nieuwkomer is gepland voor midden september, naar aanleiding van het Autosalon van Frankfurt. Vergelijken we de elektrisch aangedreven Peugeot iOn met de gloednieuwe Opel Ampera-e dan is van een faire tweestrijd geen sprake. De Peugeot iOn behoort nog tot de eerste generatie e-mobielen en is inmiddels al zeven jaar op de markt. De Ampera-e daarentegen maakte in oktober jl. zijn debuut op de Mondial de l'Automobile in Parijs. In feite betreft het een afgeleid model van de Chevrolet Bolt EV - een 100 procent GM-product dat in de Verenigde Staten is ontwikkeld en dat nieuwe maatstaven zet in het e-segment. Conclusie van dat alles: PSA staat er financieel en commercieel beter voor dan Opel. Dat laatste beschikt echter over een moderner en beter uitgebalanceerd modellenaanbod. Aan PSA-topman Tavares de kans om daar een succesvol geheel van te maken. Of hij daarvoor rekent op de medewerking van de huidige Opel-baas Neumann, is koffiedik kijken. Die heeft de voorbije jaren een prima job gedaan en ligt goed in de markt. Een overstap naar Mercedes of Volkswagen valt derhalve niet uit te sluiten. Bij Volkswagen komen binnenkort enkele topposten vrij en bij Mercedes is men nog altijd op zoek naar een opvolger voor de ontslagnemende Wolfgang Bernhard. Die was voorbestemd om op termijn Dieter Zetsche op te volgen als topman van Mercedes, maar dat feest gaat niet door.