VW Arteon zoekt het hogerop

Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Dieselgate blijft de Volkswagen-groep achtervolgen. Nadat voor twee jaar bekend raakte dat Audi, Seat, Skoda en VW sommige dieselmotoren hadden uitgerust met sjoemelsoftware om een gunstige emissiescore te behalen, blijkt nu dat ook Porsche zich schuldig heeft gemaakt aan bedrog. Het goede nieuws is dat VW met de nieuwe Arteon opnieuw over een echte luxewagen beschikt.

Het onderscheid tussen volume- en luxemerken vervaagt almaar meer. Audi, BMW en Mercedes hebben hun modellenaanbod in de breedte uitgebouwd waardoor ze een niet te onderschatten concurrent zijn geworden van de volumemerken à la Renault of VW. Die laatste hebben de handschoen opgenomen en breiden op hun beurt hun gamma uit met modellen die qua voorkomen, uitrusting en afwerking ook het predicaat ‘premium’ verdienen.

Beste Volkswagen ooit

We schrijven het voorjaar 2002. Op het autosalon van Genève haalt Volkswagen-voorzitter Ferdinand Piëch het doek van de Phaeton, een super de luxe Volkswagen als antwoord op de expansiedrift van de Duitse premiummerken BMW en Mercedes in het segment van de compact cars. De VW Phaeton mag zonder overdrijving de beste Volkswagen ooit worden genoemd – leverbaar met een 6-, 8-, 10- of 12-cilinder. Onderhuids vertoonde de super VW veel gelijkenis met de Bentley Continental GT en Flying Spur. Het eerbiedwaardige Bentley maakte sinds 1988 immers deel uit van de Volkswagen-groep.

Voor de productie van de nieuwe Phaeton liet Volkswagen in Dresden zelfs een nieuwe fabriek – de Gläserne Manufaktur – bouwen die tot op vandaag een toonbeeld is van grensverleggende industriële bouwkunst. Sinds vorig jaar loopt hier de semi-elektrisch aangedreven Golf GTE van de band, na het stopzetten van de productie van de Phaeton. Want alhoewel die de beste én duurste Volkswagen ooit was, bleef zijn succes ver beneden de (hoge) verwachtingen. In totaal werden over een periode van 14 jaar zo’n 84.000 exemplaren verkocht. Zijn belangrijkste handicap was zijn VW-logo. Potentiële klanten gaven, uit prestigeoverwegingen, de voorkeur aan een Audi A8, BMW 7 of Mercedes S-klasse.

Met Arteon schuift VW op richting premium

Vijftien jaar na het lanceren van de Phaeton kruist VW in het luxesegment opnieuw de degens met de Duitse premiummerken. Die hebben inmiddels het gezelschap gekregen van Jaguar en Volvo. De nieuwe Arteon, een kunstmatig gevormd letterwoord met een verwijzing naar de begrippen Art en Eon, staat op het platform van de VW Passat en is met een lengte van 4,68 meter een nummer kleiner dan de Phaeton (5,05 m). Zijn concurrenten zijn dus veeleer de Audi A6, BMW 5, Jaguar XF, Mercedes E en Volvo S90.

Volkswagen Arteon
Volkswagen Arteon© /
Volkswagen Arteon
Volkswagen Arteon© /

Wat als eerste opvalt, is de coupéachtige carrosserievorm van de volwaardige 5-zitter, mét achterklep. Die laatste zorgt ervoor dat de opvallend grote koffer (563 liter) makkelijk toegankelijk is, de achterste zetels kunnen in een 1/3 en 2/3 configuratie worden neergeklapt. Zowel voor- als achteraan beschikken de inzittenden over een zee van ruimte.

Het interieur van de Arteon verraadt zijn verwantschap met de Passat: de gebruikte materialen en afwerking zijn van een hoge kwaliteit, uitstekende ergonomie, geen storende blingblingaccessoires.

Volkswagen-designdirecteur Klaus Bischoff windt er geen doekjes om… ‘De Arteon verenigt het comfort en ruimteaanbod van een 5-deurs fastback met de kenmerkende designelementen van een klassieke sportwagen. De Arteon is een Gran Turismo in businessclass look. De ‘Elegance’-uitvoering staat voor sportieve noblesse, de ‘R-Line’ focust op dynamiek en sportiviteit.’

Volkswagen Arteon
Volkswagen Arteon© /
Volkswagen Arteon
Volkswagen Arteon© /

Semiautonoom rijden dankzij nieuwste generatie assistentiesystemen

Dankzij de nieuwste generatie assistentiesystemen verloopt semiautonoom rijden quasi probleemloos. Het volstaat om de handen aan het stuur te houden en het uitgebreid aanbod aan camera’s, radars, sensoren en elektronische rijhulpsystemen zorgt ervoor dat de Arteon je comfortabel, veilig en zonder stress door het verkeer naar je eindbestemming loodst.

Vooraf moet je wel een paar uur tijd investeren in het bepalen en programmeren van je voorkeursinstellingen, wegens oneindig veel mogelijkheden én parameters die om een deskundige inleiding vragen. Maar eens de configuratie afgesloten, rijdt de Arteon je probleemloos in het rond en ben je in feite meer copiloot dan chauffeur.

Het systeem kijkt vooruit en anticipeert zelfs op situaties om de hoek. De kans dat je in een bebouwde kom of op wegdek in slechte staat te snel rijdt, wordt zo fors kleiner. Een nieuwe ervaring die snel went maar die tegelijkertijd de aandacht voor de weg en het verkeer doet afnemen.

En daarin schuilt een groot gevaar: tijdens onze kennismakingsrit in de omgeving van Hannover doken tweemaal situaties op die de Arteon niet herkende en waarop zijn rijhulpsystemen niet adequaat reageerde. Dat kan tot gevaarlijke toestanden leiden en wie treft dan schuld? Het goede nieuws is dat de assistentiesystemen niet alleen goedkoper zijn geworden maar ook betrouwbaarder én intelligenter. Zo herkent de Arteon dat de bestuurder bijvoorbeeld onwel wordt achter het stuur en zorgen zijn assistentiesystemen ervoor dat de wagen met de nodige voorzichtigheid naar de kant van de rijweg wordt gedirigeerd en daar op medische hulp wacht.

Volkswagen Arteon
Volkswagen Arteon© /

Het geeft aan dat autonoom rijden nog slechts een kwestie van tijd is. Er staat ons de volgende vijf jaar een tsunami aan nieuwe toepassingen te wachten. Ook en niet het minst op het vlak van connectiviteit en alternatieve aandrijving. Dankzij autonoom rijden zal je auto veranderen in een kantoor of huiskamer op vier wielen en zal je permanent geconnecteerd zijn met de hele wereld.

Plug-in hybride én zescilindermotoren

Inzake aandrijving is de Arteon leverbaar met de bekende 2 liter viercilinderbenzine- en dieselmotoren (TSI en TDI) van Volkswagen, al dan niet in combinatie met een DSG-automaat en vierwielaandrijving (4Motion). Vooralsnog is de Arteon niet leverbaar als hybride, maar off te record is te horen dat een plug-in hybrideversie er zit aan te komen. Wil de VW Arteon een ernstige concurrent worden voor de BMW 5 of Mercedes E kan hij niet zonder alternatieve – lees: fiscaal gunstige – aandrijfsystemen én zescilinderbenzinemotoren.

Een VW-woordvoerder laat doorschemeren dat ook hardop wordt nagedacht over bijkomende carrosserievarianten, denk aan een shooting brake. Dat luidop zeggen laat veronderstellen dat die variante over pakweg twee jaar op de markt zal komen en dat een voorafbeelding van die modelvariante allicht volgend jaar in Genève zal te zien zijn op de VW-stand.

In afwachting staat de eerste generatie Arteon vanaf nu in de showroom van de VW-dealer in je buurt. De goedkoopste Arteon (2.0 TDI, 150 pk) kost 40.470 euro, de instapprijs van de 2.0 TSI (280 pk) bedraagt 51.920 euro. In ruil krijg je een sierlijke vierdeurscoupé met vijf volwaardige zitplaatsen en een reuzegrote koffer die zeer comfortabel rijdt en relatief weinig verbruikt. In- en uitstappen verloopt probleemloos en dat geldt, met het nodige voorbehoud, ook voor het semiautonoom rijden.

Volkswagen Arteon
Volkswagen Arteon© /

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content