Wie al eens met de auto door Zwitserland heeft gereden, weet waar ik over spreek. Op uitzondering van Monaco en Knokke rijden er nergens meer grote en dure auto's rond, goed wetende dat de maximum toegelaten snelheid in de stad en op de snelweg hier bij de laagste in Europa ligt. Rijd je één kilometer te snel, ga je onverbiddelijk op de bon en wacht je een verkeersboete die je niet vlug zal vergeten.
...

Wie al eens met de auto door Zwitserland heeft gereden, weet waar ik over spreek. Op uitzondering van Monaco en Knokke rijden er nergens meer grote en dure auto's rond, goed wetende dat de maximum toegelaten snelheid in de stad en op de snelweg hier bij de laagste in Europa ligt. Rijd je één kilometer te snel, ga je onverbiddelijk op de bon en wacht je een verkeersboete die je niet vlug zal vergeten. De Alpenstaat bezit geen eigen automerk die naam waardig, wel een aantal gespecialiseerde bedrijfjes die exclusieve auto's op maat maken voor de rijken der aarde die in Zwitserland een pied-à-terre bezitten. Niet voor het mooie weer maar voor het gunstig fiscale klimaat. In tegenstelling tot de Mondial de l' Automobile in Parijs en Internationale Auto Ausstellung (IAA) in Frankfurt vindt de Geneva International Motor Show (IMS) elk jaar plaats, in de Palexpo. Voor het eerst in zijn lange geschiedenis heeft ook de GIMS te maken met afvallige exposanten, met als opvallendste afwezige Jaguar Land Rover. De autogroep heeft zopas een ingrijpend besparingsplan afgekondigd, na tegenvallende bedrijfsresultaten in 2018. Eerder hadden ook de IAA en Mondial af te rekenen met afzeggingen van grote merken. Het voorbeeld van Volvo heeft navolging gekregen. Ik zie hierin de bevestiging dat Europa als continent internationaal aan uitstraling en relevantie verliest, maar ook dat de traditionele formule van een autosalon zijn beste tijd heeft gehad - te statisch voor de bezoekers en te duur voor de exposanten. De eerste Exposition Nationale Suisse de l'Automobile en du Cyclisme vond plaats in april 1905 aan de boulevard Georges-Favon in de binnenstad van Genève. Het omstreden evenement groeide snel uit tot een publiekstrekker. De Eerste Wereldoorlog zorgde voor een tijdelijke onderbreking, pas in 1923 kon de beau monde zich opnieuw vergapen aan de glimmende automobielen van bekende merken zoals Citroën, Fiat, Maybach en Rolls-Royce. De Tweede Wereldoorlog leidde tot een tweede intermezzo, vanaf 1947 veroverde Genève een vaste plaats op de internationale salonkalender. De stad profileerde zich ondertussen hoe langer hoe meer als de hoofdstad van de informele politiek, waar belangrijke verdragen worden ondertekend en waar bekende internationale instellingen resideren. Officieel doen de Zwitsers niet aan buitenlandpolitiek; ze hebben de handen vol met het organiseren van referenda waarbij het volk zijn gelijk krijgt, ook als het ongelijk heeft. Genève is niet alleen het oudste autosalon maar ook het meest prestigieuze. De meeste merken zijn hier vertegenwoordigd door hun grote bazen. Die grijpen de gelegenheid aan om in besloten kring van gedachten te wisselen over problemen waar hun sector mee te kampen heeft. Dit keer is dat onder andere een arrest van het Bundesverwaltungsgericht in Leipzig dat Duitse stadsbesturen toestaat om voor hun grondgebied een dieselrijverbod uit te vaardigen, om de slechte luchtkwaliteit te verbeteren. In totaal komen 70 Duitse steden daar in aanmerking voor. Ook in een aantal Europese metropolen wordt daaraan gedacht. Komt het daadwerkelijk tot een dieselrijverbod, dan betekent dat een rode streep door de rekening van de Duitse automerken en bij uitbreiding van alle constructeurs. Want zonder dieselmotoren kunnen die in 2021 niet voldoen aan de nieuwe Europese CO2-doelstelling van 95 g/km, met zware boetes en groot imagoverlies tot gevolg. Recent zijn daar nog een paar problemen bijgekomen. Door de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China heffen beide economische grootmachten zeer hoge invoertaksen op elkaars producten. Die gelden ook voor de SUV's van BMW en Mercedes die in de VS van de band lopen en naar China worden geëxporteerd. Daardoor zijn die plots te duur geworden voor de nieuwe Chinese rijken, wat heeft geleid tot een implosie van de verkoop en winstdaling voor BMW en Mercedes in China. Daarnaast zijn alle Europese constructeurs beducht voor een tsunami van goedkope elektrische wagens made in China. Ook op het vlak van autonoom rijden kijken de Europese merken tegen een achterstand aan. Het is de hoogste tijd dat ze meer gaan samenwerken in plaats van mekaar tegen te werken. Aan gespreksstof dus geen gebrek in Genève. Het goede nieuws is dat de bezoekers van de GIMS 2019 zo'n 150 wereld- en Europese premières te zien krijgen, van de Alpina B7 Biturbo tot de VW ID. Buggy. De echte blikvangers komen dit jaar van nieuwe merken zoals Piëch Automotive AG en Automobili Pininfarina. Anton Piëch - Toni voor de vrienden - is de zoon van Ferdinand Piëch, oud-voorzitter van Volkswagen en op zijn beurt de kleinzoon langs moederszijde van de legendarische Ferdinand Porsche, de geestelijke vader van de VW Kever en founding father van het sportwagenmerk Porsche. Met de creatie van GT Mark Zero treedt zijn achterkleinzoon in zijn voetsporen. De bloedmooie elektrisch aangedreven coupé staat op een flexibel platform dat geschikt is voor alle bestaande aandrijfsystemen. De coupé weegt 1,8 ton, is uitgerust met een verwisselbare accu en beschikt over een rijbereik van 500 kilometer. Naar verluidt werkt de 200-koppige equipe van Piëch Automotive AG met hoofdzetel in Zurich aan een tweede model, met vier zitplaatsen. De meest opmerkelijke verschijning in Genève is de Battista, van het engineering- en designbedrijf Automobili Pininfarina met hoofdzetel in München, een dochteronderneming van het Italiaanse Pininfarina SpA dat in 2015 werd overgenomen door het Indiase Mahindra. De modelnaam van de elektrisch aangedreven hypercar verwijst naar de voornaam van de oprichter en bezieler van het legendarische merk. De elektrisch aangedreven tweezitter met een vermogen van 1900 pk trekt op in 2 seconden van 0 tot 100 km/u en in 12 seconden van 0 tot 300 km/u, zijn topspeed bedraagt 400 km/u. Dat laatste weten we van de Duitse autopiloot Nick Heidfeld die voor Mahindra Racing onderweg is in de Formula E en daarnaast testwerk verricht voor Automobili Pininfarina. De elektrische motoren (één motor per wiel) en accu (120 kWh) zijn afkomstig van de Kroatische toeleverancier Rimac, het design van de hypercar draagt de signatuur van Luca Borgogni die mij op het voorbije Autosalon van Brussel verraadde dat nog drie andere modellen in de pipeline zitten. De Battista wordt vanaf volgend jaar op een gelimiteerde oplage van 150 exemplaren in Italië geassembleerd, de eerste leveringen worden verwacht in het najaar van 2020. De instapprijs bedraagt zo'n 2 miljoen euro, kandidaat-kopers onder de lezers kunnen zich wenden tot Ginion Motors dat ook Rolls-Royce en McLaren in ons land verdeelt. Vanzelfsprekend kunnen gegadigden een persoonlijke touch geven aan hun hebbeding, in de praktijk zullen alle 150 Battista's unieke kunstwerken zijn. Dinsdag 5 maart in de namiddag zal op de GIMS het doek worden gehaald van de eerste drie exemplaren, elk in een speciale kleur. Hoeveel exemplaren van de nieuwe Ferrari F8 Tributo zullen verkocht worden, is koffiedik kijken. Ferrari heeft nog geen prijzen vrijgegeven. De nieuwkomer vervangt de 488 GTB, is 40 kilogram lichter dan zijn voorvanger en beschikt met zijn 3,9 liter biturbomotor (720 pk, 770 Nm) over de krachtigste achtcilinder ooit uit Maranello. De F8 trekt op in 2,9 seconden van 0 tot 100 km/u, zijn topsnelheid bedraagt 340 pk. Wat krijgen de bezoekers van de GIMS 2019 nog zoal te zien? Mercedes rijdt de CLA shooting brake voor, op de Porsche-stand kan de nieuwe 911 cabrio worden bewonderd, bij Skoda zijn de spots gericht op de Kamiq en bij Renault zullen alle ogen gericht zijn op de nieuwe Clio. Daarnaast is het uitkijken naar de nieuwe elektrische modellen van Kia, Polestar en Seat die dit en volgend jaar op de markt komen. Een bespreking van andere opvallende nieuwigheden vindt u dinsdag op Knack.be en in onze autonieuwsbrief.