Suzuki frist Vitara op

Alain De Jong

De Japanse SUV krijgt voor zijn tiende verjaardag een update om er nog een tijdje tegen te kunnen.

Deze generatie van de Suzuki Vitara kwam in 2014 op de markt en draait intussen 10 jaar mee. Dat is zeer uitzonderlijk voor hedendaagse wagens die zeer snel evolueren om aan nieuwe technische normen en wettelijke verplichtingen te voldoen. Deze SUV kreeg in 2018 een eerste facelift en enkele jaren later werden ook mild hybride en plug-inhybride motoren aan het gamma toegevoegd.

Na een decennium verwacht je een volledig nieuw model maar Suzuki acht de Vitara nog goed voor dienst door een kleine update. Ingrijpende technische wijzigingen zijn niet voorzien voor 2024. Enkel op esthetisch vlak is de SUV bijgeschaafd terwijl ook de uitrusting moderner werd .

Zo is de snuit hertekend met strakkere lichtblokken en een stoerdere grille en bumpers. Ook aan de achterzijde zitten andere lichtblokken. Verder zijn er nieuwe velgen en koetswerktinten die je kan combineren met een zwart contrasterend dak.

Beperkt

Aan boord blijft alles bij het oude met een klassiek instrumentarium in combinatie met een 9” aanraakscherm. Wel werd het infotainmentsysteem geactualiseerd en het is nu compatibel met Android Auto en Apple CarPlay. Tegelijk kregen de veiligheidssystemen nieuwe functies zoals een Lane Keeping System, een Driver Attention Monitoring System plus Adaptive Cruise Control of Traffic Sign Recognition.

Onder de motorkap zitten de twee bekende, hybride benzinemotoren met keuze tussen voor- en vierwielaandrijving. Zo heb je een mild hybride 1,4 liter turbo van 129 pk in combinatie met een manuele zesversnellingsbak of een 116 pk sterke 1.5 full hybride gekoppeld aan een zestrapsautomaat.

De vernieuwde Suzuki Vitara verschijnt deze zomer in de showrooms. Tegen dan zijn ook de Belgische prijzen gekend.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content