De grote vakantie zit er ook voor de F1-piloten op. Voor hun managers is dat de drukste periode van het seizoen en dat was dit jaar niet anders. Na de aangekondigde overstap van Daniel Ricciardo van Red Bull naar Renault en het definitieve vertrek van Fernando Alonso uit de F1 kwam de transfermolen in beweging. Carlos Sainz verhuist volgend seizoen van Red Bull naar McLaren en Pierre Gasly (Toro Rosso) wordt de nieuwe teamgenoot van Max Verstappen bij Red Bull. Lance Stroll verlaat Williams voor het team van zijn vader Lawrence Stroll die deze zomer het zwaar aangeslagen Force India van de ondergang redde. Dat betekent dat Esteban Ocon of Sergio Pérez het team moet verlaten. Die laatste beschikt echter over een kapitaalkrachtige Mexicaanse sponsor en is daarom van harte welkom bij Sauber en Williams. Beide privéteams hebben alle moeite van de wereld om te overleven in een sporttak die geregeerd wordt door het grote geld en de commerciële belangen van concerns die via de F1 naambekendheid nastreven. 15 miljoen dollar meer of minder in kas maakt voor de kleinere teams een wereld van verschil uit.
...

De grote vakantie zit er ook voor de F1-piloten op. Voor hun managers is dat de drukste periode van het seizoen en dat was dit jaar niet anders. Na de aangekondigde overstap van Daniel Ricciardo van Red Bull naar Renault en het definitieve vertrek van Fernando Alonso uit de F1 kwam de transfermolen in beweging. Carlos Sainz verhuist volgend seizoen van Red Bull naar McLaren en Pierre Gasly (Toro Rosso) wordt de nieuwe teamgenoot van Max Verstappen bij Red Bull. Lance Stroll verlaat Williams voor het team van zijn vader Lawrence Stroll die deze zomer het zwaar aangeslagen Force India van de ondergang redde. Dat betekent dat Esteban Ocon of Sergio Pérez het team moet verlaten. Die laatste beschikt echter over een kapitaalkrachtige Mexicaanse sponsor en is daarom van harte welkom bij Sauber en Williams. Beide privéteams hebben alle moeite van de wereld om te overleven in een sporttak die geregeerd wordt door het grote geld en de commerciële belangen van concerns die via de F1 naambekendheid nastreven. 15 miljoen dollar meer of minder in kas maakt voor de kleinere teams een wereld van verschil uit. De naam van Stoffel Vandoorne gaat nauwelijks over de tong. Onze landgenoot heeft nog een contract bij McLaren waar hij echter niet één keer uit de schaduw kon treden van Alonso en de hoge verwachtingen van teambaas Zak Brown niet kon inlossen. Insiders houden er rekening mee dat Stoffel straks uit de boot valt bij McLaren en op zoek moet naar een nieuw team. Dat wordt een aartsmoeilijke opgave omdat hij geen kapitaalkrachtige sponsor kan aanbrengen zoals Sergio Pérez. Die staat naar verluidt ook bij McLaren op het verlanglijstje, om het gebrek aan ervaring van Carlos Sainz jr. te compenseren én omwille van de 15 miljoen dollar sponsorgeld dat hij in zijn rugzak meebrengt. Maar ook newcomer Lando Norris is in de running. Het is een publiek geheim dat diens belangen worden behartigd door McLaren-baas Zak Brown. Gaat de deal met McLaren niet door, wordt hij allicht de vervanger van Pierre Gasly bij Toro Rosso.Jo Bossuyt volgt de F1 al jaren op de voet als verslaggever. Hoe schat hij de kansen in van onze landgenoot voor een derde seizoen bij McLaren? 'Vandoorne is en blijft een supertalent. Bij een topteam rijdt hij voor het podium, maar McLaren is spijtig genoeg geen topteam meer. Bovendien heeft hij de pech dat hij uit een klein land komt en niet kan rekenen op de steun van een kapitaalkrachtige sponsor. 'F1 is meer dan ooit big business: Mercedes en Ferrari beschikken niet alleen over de grootste budgetten, ze hebben als motorenleverancier ook een dikke vinger in de pap bij de kleine teams. Force India en Williams rijden met Mercedes-motoren, Haas en Sauber zijn klant bij Ferrari. Renault is terug van weggeweest maar heeft nog één à twee jaar nodig om in alle omstandigheden te kunnen wedijveren met Ferrari en Mercedes. Op een snelle omloop als Spa-Francorchamps zijn die de logische kandidaten voor het podium, maar ik acht Red Bull niet kansloos. Mercedes en Ferrari hebben die seizoen al enkele keren steken laten vallen in de pits en met Max Verstappen in een superdag weet je maar nooit.'Jo Bossuyt gaf het al aan, Renault is terug van weggeweest. Drie jaar geleden verwierf de Franse constructeur voor een habbekrats het zieltogende Lotus-team, dat werd omgedoopt tot het officiële Renault-fabrieksteam. In een intentieverklaring was sprake van een meerjarig engagement én de ambitie om op termijn opnieuw wereldkampioen te worden in de koningsklasse van de autosport. Weet dat de eerste Grote Prijs Formule 1 in de geschiedenis in 1906 werd gewonnen door Renault. Het Renault-fabrieksteam krijgt vanaf volgend jaar versterking van Daniel Ricciardo die Red Bull verlaat dat met Honda in zee gaat. Jo Bossuyt over de verrassende overstap van de Australiër... 'Riccardio is einde contract bij Red Bull en stond naar verluidt niet te springen om volgend jaar met een Honda-motor aan de start te verschijnen. Zijn keuze voor Renault is bewuste keuze, een langetermijninvestering. Over twee ten laatste drie jaar is Renault kandidaat voor de wereldtitel.'Renault-woordvoerder Karl Schuybroek zal het graag horen. 'Wij liggen op schema. In 2019 mikken we op podiumplaatsen, vanaf 2020 gaan we voluit voor de wereldtitel. De komst van Riccardio betekent zonder twijfel een versterking van het team. Hij is een uitermate sympathieke en sterke persoonlijkheid die over een ruime ervaring en het nodige talent beschikt om onze hoge ambities waar te maken. Races winnen én wereldkampioen worden, daar doen we het voor! Autosport zit in onze genen, sinds het prille begin. Onze sportieve successen hebben Renault op de kaart gezet en bijgedragen aan de naambekendheid en het sportief imago van ons merk. Formule 1 komt in de hele wereld op het scherm en boeit zowel jong als oud. F1 is bovendien synoniem van innovatieve toptechnologie; de knowhow en ervaring die onze ingenieurs opdoen in de racerij komen onze seriemodellen ten goede. De recuperatie van remenergie is daar een schoolvoorbeeld van. Weet ook dat onze ingenieurs een beurtrol hebben: het ene jaar werken ze voor de autosportafdeling, het andere jaar ontwikkelen ze nieuwe motoren en technologietoepassingen voor de seriemodellen van Renault. Last but not least: ons F1-engagement zorgt ook voor motivatie en begeestering bij het personeel.'Of Renault aanstaande zondag in Spa-Francorchamps in de prijzen valt, hangt af van het raceverloop én het weer. Het supersnelle circuit is in het voordeel van Ferrari en Mercedes, zeker bij droog weer. Regent het zondag biedt dat perspectieven voor Red Bull en regenspecialist Max Verstappen. Crashen de tenoren op de eerste startrijen in Eau Rouge is alles mogelijk en komen zelfs de Renault-piloten Nico Hülkenberg of CarlosSainz in aanmerking voor het podium. Never say never. Vorig jaar kleurde het circuit van Spa-Francorchamps oranje. Dat zal dit weekend niet anders zijn. Onze Noorderburen staan als één man achter hun Max, ook al is die geboren uit een Belgisch-Limburgse moeder en is hij aan de Belgische kant van de Maas opgegroeid. De organisatoren verwachten zo'n 100.000 autosportfans, waarvan ruim de helft uit Nederland en Duitsland, ondanks de hoge toegangsprijzen. Die zijn nodig om uit de kosten te komen, aldus de organisatoren. Zij ramen de economische return voor de regio op 35 miljoen euro, de opbrengst voor de Belgische schatkist via btw en taksen schommelt rond de 6 miljoen. Een peulschil in verhouding tot de vele miljarden die constructeurs, teams en sponsors jaarlijks spenderen.