Smarts blijven groeien

Dit wordt de grootste Smart tot nu toe. Het kleine, ecologische tweezittertje heeft voorgoed afgedaan.
Gert Verhoeven

We kenden de Smart als een compact en zuinig stadswagentje met persoonlijke mobiliteit voor 2. Maar de nieuwe trend zijn grotere, volledig elektrische modellen en de Concept #5 gaat die richting uit.  

Sinds Smart in handen is van de Chinese groep Geely wordt de Mercedes-touch bij elk nieuw model kleiner. De afmetingen van de auto’s nemen wel gestaag toe en de Concept #5 die op het salon van Beijing werd onthuld, is het grootste model van het merk tot nu toe.

De constructeur spreekt van een premiumproduct in het segment van de middelgrote SUV. Het design is duidelijk geïnspireerd op dat van de bestaande (compactere) modellen. Er is een permanente vierwielaandrijving voorzien want Smart geeft aan dat het een ‘avontuurlijk’ product wil zijn. Daarom ook wordt een batterij met een opslagcapaciteit van ruim 100 kWh beloofd en de wagen zal (net als Porsche en Hyundai) 800 Volt-technologie aan boord hebben. Die moet het energiebeheer en vooral de laadtijd optimaliseren. Het officiële rijbereik zou 550 km bedragen.

Ook het interieur wil ruim en premium zijn. Door de achterkant vrij verticaal te maken, is er niet enkel voldoende bagageruimte, maar ook genoeg hoofdruimte voor de passagiers op de achterbank. Verder zet Smart binnen vooral in op doorgedreven entertainment via grote displays die voor de neus van de passagier staan. Of de stoere offroad-elementen die de conceptversie nu tooien ook het productiestadium halen, is onzeker. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content