Clio is een fenomeen. Over een periode van 35 jaar en vijf generaties zijn meer dan 17 miljoen exemplaren verkocht. De eerste generatie zette in 1990 nieuwe maatstaven: de kleine Clio I had alles van een grote. Clio VI probeert die krachttoer over te doen. Onze auto-expert schat zijn slaagkansen hoog in.
De Franse autoconstructeurs en Renault in het bijzonder hebben decennialang de markt van de compacte gezinswagens beheerst. Hun dominantie heeft talrijke iconische modellen opgeleverd. Sommige beleven dezer dagen een renaissance, weliswaar met elektrische aandrijving. Er wacht hen een nieuwe toekomst.
Clio vindt zichzelf opnieuw uit
Of dat ook geldt voor de zesde generatie Clio? Van de succesvolle modelreeks zijn sinds 1990 meer dan 17 miljoen exemplaren verkocht in 120 landen. De Renault Clio is daarmee de meest verkochte Franse auto ooit.
Elke generatie zette nieuwe maatstaven. De Clio I had alles van een grote auto, Clio II ontwikkelde de waarden van de ‘cocon’, Clio III introduceerde een nieuw en hoger kwaliteitsniveau in het B-segment. Clio IV ontketende een designrevolutie met sensuele, warme lijnen. Met zijn ontwerp probeerde de Nederlandse topdesigner Laurens van den Acker de harten van de mensen te veroveren. Bij de Clio V bestond de grote designdoorbraak in het grote centrale scherm waar rond het hele interieur was opgebouwd.
Alles en niks is veranderd
Van den Acker is inmiddels zestig geworden en is nog altijd gepassioneerd door de job. “Met de jaren is mijn horizon verbreed en ben ik vrijer in mijn doen en laten geworden. Ik moet mij niet meer bewijzen en ben erin geslaagd mijn werk in een ruimer perspectief te plaatsen. Weet je, ik ben niet alleen zestig geworden, maar ben bij Renault ook aan mijn zesde CEO toe.
Vergelijk ik de voorgaande generaties Clio met de nieuwe, dan stel ik vast dat alles en niks is veranderd – van het concept over de aandrijving en uitrusting tot het design. Stapte je vroeger in een auto, dan was je compleet van de wereld afgesloten. Nu blijf je connected en gaat het leven gewoon verder. Je auto is een integraal onderdeel van je dagelijkse leven geworden, voor vele mensen zelfs een werkplaats op wielen. Clio VI is volwassener geworden én zelfbewuster in zijn acte de présence. Wat is er niet veranderd? Zoals zijn voorvangers overstijgt hij zijn marktsegment. Clio VI is er voor iedereen, ongeacht zijn of haar rang of stand. Het prototype van een echte hartendief.”

Expressiever en krachtiger
Clio VI is een compleet nieuwe auto met een baanbrekend design, gebaseerd op nieuwe proporties en ruimere afmetingen en aangevuld met krachtigere motoren die tot de zuinigste op de markt behoren. Aan de top van het gamma staat de nieuwe E-Tech full hybrid met 160 pk, efficiënter en zuiniger dan zijn voorganger.
Als instapmotor biedt Clio VI een nieuwe benzinemotor met 115 pk, verkrijgbaar met een handgeschakelde of automatische versnellingsbak. Die motor is ook terug te vinden in de veel duurdere hybridemodellen van Austral, Espace en Rafale. Ook het interieur is geüpgraded.
In feite combineert de Clio VI de compacte afmetingen van een auto uit het B-segment met de prestaties, technologie, luxe en het comfort van een model uit een hoger markt- en prijssegment. Zo is het OpenR Link-multimediasysteem met Google-integratie een primeur voor het B-segment. Dat geldt ook voor de in totaal 29 rijhulpsystemen van de nieuwste generatie.

Vlot en zuinig
Tijdens de dynamische presentatie van de nieuwkomer in en rond Lissabon heb ik gereden met de krachtigste versie, uitgerust met de gloednieuwe 1,8 l en 160 pk sterke E-Tech full hybridemotor die sportieve prestaties koppelt aan een uitermate laag WLTP-verbruik van 3,9 l/100 km en een ongeëvenaard lage CO₂-uitstoot van 89 g/km. De nieuwe technologie verbetert niet alleen de prestaties maar ook het verbruik, wat resulteert in een autonomie van 1.000 kilometer.
Hoezo? Volgens Renault rijdt de auto 80 procent van de tijd zuiver elektrisch, zowel in als buiten de stad. Wanneer de aandrijflijn niet in de zuiver elektrische modus staat, biedt ze de keuze uit vier andere bedrijfsmodi. Die worden automatisch geselecteerd door de ‘multimode’ versnellingsbak.
Voor wie minder belang hecht aan sportieve prestaties, biedt Renault een 3-cilinder 1,2 TCe-benzinemotor (115 pk) met een handgeschakelde of EDC-zestrapsautomaat met dubbele koppeling, die aangenaam verrast door zijn soepelheid en reactievermogen. In vergelijking met de oude CVT verbruikt de TCe 115-motor gemiddeld 5,1 l/100 km, of 12 procent minder.
29 rijhulpsystemen
Afhankelijk van het uitrustingsniveau beschikt de Clio VI over 29 rijhulpsystemen (ADAS), waaronder tal van functies die nieuw zijn voor Clio, zoals een slimme adaptieve snelheidsregelaar. De Active Driver Assist past de snelheid automatisch aan het wegprofiel aan, ongeacht of het gaat om een bocht of een rotonde. Hij anticipeert ook automatisch op de snelheid van voertuigen links en rechts, om onbedoeld rechts inhalen te voorkomen. Nog een voordeel van semi-autonoom rijden: geeft de chauffeur geen levensteken meer, dan remt de noodstopassistent het voertuig automatisch af tot het volledig tot stilstand komt. Hij houdt ook een oogje in het zeil bij het achteruitrijden en bij het uitstappen.

Bij de parkeerhulpsystemen maken de achteruitrijcamera en driedimensionale 360°-camera gebruik van hogeresolutiecamera’s. In het vooruitzicht van de nieuwe GSR 2.3-norm is in de voorruitstijl ook al een interieurcamera geïnstalleerd die vermoeidheid of afleiding van de chauffeur moet detecteren.
Niet alle bestuurders zijn overtuigd van het belang van rijhulpsystemen. Om te voorkomen dat de bestuurder die systematisch na elke start moet uitschakelen, is de Clio VI uitgerust met een zogenaamde My Safety Switch. Die bevindt zich links van het stuurwiel en stelt de bestuurder in staat om de voorkeuren die hij of zij via het multimediascherm heeft opgeslagen met één eenvoudige handeling in of uit te schakelen.
Het stuurwiel ligt goed in de hand en biedt een aantal functionele voordelen. Met 2,6 omwentelingen van aanslag tot aanslag is de besturing vrij direct en responsief. De draaicirkel van 10,4 m vergemakkelijkt het manoeuvreren in de stad of in een parkeergarage. Het OpenR Link-multimediasysteem is uniek in het B-segment. Met twee 10”-schermen en een centraal scherm dat naar de bestuurder is gericht, biedt het systeem een compleet aanbod aan geconnecteerde infotainmentsystemen, met keuze uit ruim dertig apps.
Radicale stijlbreuk
De zesde generatie Clio is misschien de laatste die de signatuur draagt van Laurens van den Acker, misschien ook niet. Hoe dan ook heeft hij dit keer gekozen voor een radicale stijlbreuk die de Clio VI atletischer doet voorkomen. Die evolutie komt vooral de motorkap ten goede. Het silhouet loopt door in een zeer gestroomlijnde daklijn die verwijst naar een compacte coupé. De sterk aflopende achterruit en de geprononceerde kofferlijn beklemtonen het sportieve karakter van het silhouet. Ook de nieuwe koplampsignatuur met grote dagrijlichten versterkt het atletische postuur van de Clio VI.

Binnenin is er ruimte zat voor vier volwassenen, met dank aan de verlengde wielbasis en sterk uitgeholde rugleuning van de voorste stoelen. Er is ook voldoende opbergruimte: de middenconsole omvat een vak dat wordt afgesloten met een flexibel scharnierend deksel, vergelijkbaar met het deksel van een tabletscherm. Het interieur bevat twee USB-C-aansluitingen voorin en een 12V-aansluiting achterin. Het koffervolume bedraagt 391 liter.
Beperkte garantieperiode
The proof of the pudding is in the eating. Een roadtest van enkele honderden kilometers in en om Lissabon heeft een zeer overtuigende indruk nagelaten. De Clio VI met de 160 pk sterke 1,8 l full hybridemotor rijdt opvallend vlot, veilig én comfortabel, ondanks de sportieve afstelling van de ophanging.
Wat springt nog positief in het oog? Ik voelde mij vanaf de eerste meter thuis in de Clio VI, wat niet vanzelfsprekend is. Dat wijst erop dat de bedieningsknoppen en schermen zich op de plaats bevinden waar ik die verwacht én dat zij gemakkelijk te bedienen of afleesbaar zijn.
Clio VI kan aanspraak maken op een superscore maar krijgt die uiteindelijk niet omdat Renault de fabrieksgarantie voor de nieuwkomer beperkt tot twee jaar. Dat wekt de schijn dat de constructeur twijfelt aan de betrouwbaarheid van zijn eigen product. Of die twijfel gegrond is, heb ik niet kunnen testen binnen het tijdsbestek van één roadtest.
Om in de voetsporen van zijn voorgangers te kunnen treden, moet Renault de garantieperiode aanpassen. Nu de prijs meevalt — 18.950 euro voor TCe 115 en 23.550 euro voor E-Tech full hybrid 160 — stuit de beperkte waarborgperiode tegen de borst.