Renault lanceert Symbioz crossover

Alain De Jong

Het Franse merk breidt zijn crossover-aanbod uit met de nieuwe Symbioz. Die positioneert zich tussen de Captur en de Austral.

Het gamma van Renault loopt duidelijk parallel met de hedendaagse tendensen. Daarbij spelen allerhande formaten van SUV’s en crossovers een alsmaar belangrijkere rol. Een extra model kan er altijd bij en de 4,41 meter lange Symbioz past mooi tussen de Captur en Austral, Arkana en Scenic. Omdat deze laatste voortaan enkel elektrisch wordt aangedreven, biedt de hybride aandrijving van de Symbioz meteen een mooi alternatief voor wie niet volledig aan de stekker wil.

Ruim en digitaal

Onder de motorkap schuilt namelijk de zelfopladende E-Tech Full Hybrid 145, die een 1,6 liter benzinemotor combineert met twee elektromotoren. Dat levert een systeemvermogen van 145 pk op en een WLTP-brandstofverbruik van 4,6 liter per 100 kilometer. Net als de Clio en de Captur (met een gelijkaardige aandrijving) beschikt ook de Symbioz over de handige functie E-Save. Die houdt het laadniveau van de 1,2 kWh grote batterij op minimum 40 %. Zodoende blijft er altijd boost beschikbaar om vlot in te halen zonder dat de verbrandingsmotor zwaar wordt belast en het verbruik onnodig stijgt.

Verder belooft de Symbioz voldoende interieurruimte met een koffer van 624 liter. Dat kan tot 1.582 liter oplopen na het neerklappen van de achterbank, die bovendien 16 centimeter verschoven kan worden . 

Het dashboard is in de bekende nieuwe designstijl uitgevoerd met een 10,3” digitaal scherm voor de bestuurder en een vertikaal centrale display van 10,4” voor de bediening van het OpenR Link infotainmentsysteem met Google-integratie. Een leuk snufje is het Solarbay panoramadak dat met de AmpliSky-technologie met vloeibare polymeerkristallen (PDLC) verduisterd kan worden.

De Renault Symbioz verschijnt later op het jaar in de showrooms. Tegen dan zijn ook de Belgische prijzen bekend. 

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content