Het gaat Renault voor de wind. De Franse autobouwer heeft zijn modellengamma compleet vernieuwd en fors uitgebreid. Dat resulteert in uitstekende verkoopresultaten, Renault schuift op in de richting van Volkswagen. De Duitse nummer één in de autowereld komt immers almaar meer onder druk te staan en ziet zijn verkoop maand na maand teruglopen. Made in Germany is niet langer een keurmerk in de ogen van de consument. VW en bij uitbreiding alle Duitse automerken dreigen een hoge prijs te moeten betalen voor de sjoemelpraktijken van de voorbije jaren.
...

Het gaat Renault voor de wind. De Franse autobouwer heeft zijn modellengamma compleet vernieuwd en fors uitgebreid. Dat resulteert in uitstekende verkoopresultaten, Renault schuift op in de richting van Volkswagen. De Duitse nummer één in de autowereld komt immers almaar meer onder druk te staan en ziet zijn verkoop maand na maand teruglopen. Made in Germany is niet langer een keurmerk in de ogen van de consument. VW en bij uitbreiding alle Duitse automerken dreigen een hoge prijs te moeten betalen voor de sjoemelpraktijken van de voorbije jaren.De Franse autoconstructeurs gaan tot nader order vrijuit. Ja, er zijn opvallende verschillen vastgesteld tussen de officiële en reële verbruikswaarden. Neen, er zijn geen concrete bewijzen geleverd van strafbare feiten. De geruchten en verdachtmakingen in die richting zijn niet gevolgd door harde bewijzen. Tot het tegendeel is bewezen, gaan wij ervan uit dat de Franse merken niet buiten de lijntjes hebben gekleurd. Een en ander toont aan hoezeer de sfeer binnen de internationale autowereld is verziekt. Het goede nieuws is dat de merken de ernst van de situatie inzien en alles in het werk stellen om de focus te verleggen door de spots te richten op nieuwe modellen.De alliantie Renault/Nissan bekleedt al enkele jaren plaats vier op de wereldranglijst van de best verkopende automerken. Renault staat sterk in Europa, Nissan staat sterk buiten Europa. Beide merken profiteren van de uitwisseling van wederzijdse kennis en ervaring, van synergiën op het vlak van platforms en onderdelen en van een gemeenschappelijke coherente strategie op korte en middellange termijn. De Frans/Japanse autogroep is marktleider op het gebied van elektromobiliteit, in het segment van de stadsauto's en compacte gezinswagens vecht het een keiharde concurrentiestrijd uit met Volkswagen en Toyota. Die concurrentiestrijd wordt sterk beïnvloed door de evolutie van de automarkt en de explosieve groei van het SUV-segment. SUV's zijn inmiddels goed voor een kwart van de autoverkoop, tendens stijgend. Zonder een attractief en uitgebalanceerd SUV-aanbod is het voor een merk quasi onmogelijk geworden om nog een vooraanstaande plaats in de autowereld te bekleden. Het tegendeel is ook waar: merken die gepast inspelen op de evolutie van de vraag kennen een sterke groei. De Zuid-Koreaanse autogroep Hyundai/Kia en het Japanse Mazda leveren daar het sprekende bewijs van. Met de Captur en Kadjar beschikte Renault tot nog toe over een veeleer bescheiden SUV-aanbod, ontoereikend om op termijn een sterke machtspositie te kunnen behouden. In feite omvatte het SUV-aanbod nog een derde model maar de Koleos, op basis van de Samsung QM 5 van de Zuid-Koreaanse partner van Renault, was geen verkoopsucces. Voor de tweede generatie Koleos speelde Renault leentjebuur bij Nissan, meer bepaald bij de nieuwe Nissan X-Trail. Die geniet een uitstekende reputatie bij SUV-eigenaars en sympathisanten, behoort tot de sterkhouders van het merk en biedt dus min of meer een garantie op succes. Om welke reden ook wil Renault echter zo weinig mogelijk geassocieerd worden met Nissan en ook nu wijst Renault-woordvoerder Karl Schuybroek erop dat de nieuwe Koleos geen copy paste is van de X-Trail. "De helft van de onderdelen en toepassingen zijn van Franse origine en makelij, het design is voor de volle honderd procent het werk van het designteam van Renault. En dat mag gezien worden. Hoewel we hier te maken hebben met een relatief grote SUV van net geen 4.7 meter oogt de Koleos opvallend elegant en is die vanop afstand goed herkenbaar als een Renault. De sierlijke stroomlijn draagt de signatuur van Laurens van den Acker, misschien wel de meest invloedrijke designer van zijn generatie. Zijn duidelijk afgelijnde ontwerpen zonder overbodige tierelantijntjes hebben Renault opnieuw op de kaart gezet. Dankzij een wielbasis van 2,71 meter bezit de nieuwkomer over een van de ruimste interieurs in zijn klasse. De ruimte voorin is royaal, de stoelen bieden een opvallend goed zitcomfort en zijn in alle richtingen verstelbaar. Ook de passagiers op de twee rij beschikken over een zee van ruimte en een voortreffelijk zitcomfort, ook over langere afstanden. De buitenste zitplaatsen kunnen zelfs verwarmd worden. De Koleos is zowel een comfortabele als praktische SUV met een bagageruimte van 498 liter. Klap je de achterbank neer ontstaat een laadruimte van 1.706 liter. De nieuwkomer is uitgerust met het audio-, navigatie- en communicatiesysteem 'R-Link 2' met een opvallend reuzegroot beeldscherm in de hoogte. Dat ziet er niet alleen uit als een tablet maar werkt ook met swipen, pitch en zoom. R-Link 2 is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto. Over de ergonomie en het gebruiksgemak hoor je ons niet mekkeren. Het motorenaanbod beperkt zich tot twee diesels die we kennen uit andere Renault- en Nissan-modellen. De versie met de viercilinder 1.6 dCi (130 pk) wordt aangedreven op de voorwielen en is enkel verkrijgbaar met een handgeschakelde 6-versnellingsbak. In deze setting acceleert de Koleos in 11,4 seconden van 0 tot 100 km/u en bedraagt de topsnelheid 185 km/u. Renault vermeldt een normverbruik van 4,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 120 g/km. Als tweede motor is er de viercilinder 2.0 dCi 16V (175 pk). De Koleos Energy dCi 175 X-Tronic spurt in 9,5 seconden van 0 tot 100 km/u en is het topmodel, standaard uitgerust met een automatische transmissie en verkrijgbaar met voor- of vierwielaandrijving. De 2WD-versie stoot 146 g/km CO2 uit, de 4WD-versie 156 km/u. Dat Renault voor de nieuwe Koleos geen benzinemotor of hybrideversie voorziet en evenmin een SCR-katalysator, blijft voor ons een raadsel. Diesels maken momenteel een slechte beurt bij de man in de straat en buiten Europa is de vraag naar dieselmotoren relatief gering. Net als de eerste generatie zal ook de tweede Koleos in Zuid-Korea worden gebouwd, door Renault's partner Samsung. De Koleos dCi 175 X-Tronic ontpopt zich op de weg tot een praktische, veilige en comfortabele gezinswagen met een rijkelijke uitrusting, inclusief een reeks rijhulpsystemen. Zijn weggedrag is vergelijkbaar met dat van een gewone personenwagen. De prijs start bij 32.150 euro en loopt op tot 42.150 euro voor de Energy dCi 175 X-Trail in zijn meest luxueuze Initiale Paris-uitvoering, inclusief een fabrieksgarantie van vijf jaar. Dat is nodig om met kans op succes de handschoen te kunnen opnemen tegen de Aziatische merken. Die hebben al langer van een 5- en 7-jaarsgarantieperiode een sterk verkoopargument gemaakt.