Porsche 918 Spyder in de startblokken

De hybride aandrijftechnologie is niet enkel geschikt voor superzuinige stadsautootjes. Porsche kondigde al enige tijd geleden aan dat met de 918 Spyder een hybride supersportwagen in de pijplijn zat, die meteen een waardige opvolger zou worden van de legendarische Carrera GT.

Straffer nog: deze plug-in hybride moet sterkere prestaties neerzetten en toch superzuinig functioneren. Ondertussen zijn de eerste prototypes aan het rijden en licht Porsche een tipje van de sluier. De 918 Spyder drijft de Porsche Intelligent Performance filosofie op de spits en kan daarvoor rekenen op nieuwste technische evoluties. Zo zijn het chassis en het koetswerk uit ultralicht koolstofvezel vervaardigd en maakt de wagen gebruik van snufjes zoals een variabele stroomlijn, een adaptieve achterassturing en een ‘Top Pipes’-uitlaatsysteem. Voor de aandrijving zorgt een 4,6 liter-V8 goed voor 570 pk, die wordt bijgestaan door twee elektromotoren ? eentje op de vooras van 80 kW en de andere van 90 kW achteraan ? waarmee het totaalvermogen 770 pk en de koppelwaarde 750 Nm bedragen. Dat moet volstaan om de 918 Spyder in drie seconden van 0 tot 100 km/u te laten spurten, te toppen op 325 km/u en superscherpe chrono’s op een circuit neer te zetten. Opmerkelijk is dat het gemiddelde verbruik toch slechts 3 l/100 km en de C02-uitstoot 70 gr/km zouden bedragen. Deze exclusieve plug-in hybride kan ook volledig elektrisch rijden over een afstand van 25 km, tegen een maximale snelheid van 150 km/u. De onthulling van de 918 Spyder wordt in het najaar verwacht. (MVL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content