Polestar 5 laadt supersnel op

Alain De Jong

Met de ‘Extreme Fast Charging’ technologie van Polestar gaat elektrisch opladen bijna even snel als tanken met een klassieke auto. Dat is hoopvol nieuws voor de doorbraak van de EV’s.

De prestaties van de elektrische wagens staan al zeker op punt. Maar op vlak rijbereik en laadsnelheid konden zij de vertrouwde modellen met een verbrandingsmotor en fossiele brandstof niet bijbenen, laat staan evenaren. Uiteraard staan de research en de vooruitgang van de technologie op dit vlak niet stil. En dat leidt nu tot concrete resultaten.

Polestar en technologiepartner StoreDot slaagden er in een prototype van de Polestar 5 te bouwen met een accu van 77 kWh die in amper 10 minuten grotendeels kan bijladen. Deze XFC-technologie, wat voluit ‘Extreme Fast Charging’ betekent, laat consistent laden aan hoge vermogens toe. Voornamelijk door betere koelcapaciteiten van de cellen in de batterij-elementen.

Handicap weggewerkt

Volgens Polestar werd op de testwagen een continu laadvermogen van 310 kW bereikt, met zelfs een piek tot 370 kW. Tot nu toe zakte die hoge beginwaarde al snel weer naar onder. Daarmee lukt een laadsessie van 10 naar 80 procent van de capaciteit van de accu in amper 10 minuten. Dit betekent zo’n 320 kilometer extra rijbereik. En dat is ongeveer de tijd om een benzinetank vol te gooien, zodat de handicap van een EV op vlak van ‘tanken’ stilaan is weggewerkt.

Het prototype dat Polestar en StoreDot voor dit onderzoek gebruikten, is een Polestar 5. Maar dat betekent niet dat de vierzits-GT die in 2025 op de markt komt, al met XFC is uitgerust omdat deze technologie nog een verdere ontwikkeling vraagt. De 885 pk sterke Polestar 5 zal dus blijven gebruikmaken van de huidige lithium-ion-accu met NMC-cellen. De kans is groot dat de volgende modellen wel de XFC-technologie aan boord krijgen.

Lees meer over:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content