Polestar 3 getest in extreme omstandigheden

Polestar lanceert zijn derde model, een ruime elektrische SUV die recent nog in zeer ruige omstandigheden op de proef werd gesteld. Wij waren erbij.

Polestar is een jong automerk dat zijn eerste model in 2019 lanceerde: de 1, een plug-inhybride coupé. Twee jaar later volgde de volledig elektrische berline 2 en nu komt eindelijk de 3 op de markt, ruim een jaar na de geplande introductiedatum. ‘Omwille van toelevering- en productieproblemen,’ zegt de Zweeds-Chinese constructeur die tot de Geely Groep behoort. Later dit jaar wordt ook de 4 crossover in de showroom verwacht. En voor de volgende jaren zijn nog de 5, een sportieve GT-berline, en de 6 roadster aangekondigd, waarmee het gamma compleet is.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Barre omstandigheden

Vooraleer een nieuw model op de markt komt, heeft het al duizenden testkilometers afgelegd. Veelal in gewone omstandigheden, maar ook in zeer extreme condities om de betrouwbaarheid van het voertuig na te gaan. Zo spendeerde de Polestar 3 heel wat tijd in het Hoge Noorden van Zweden, waar we de gelegenheid hadden in alle exclusiviteit de gloednieuwe SUV te testen.

Joakim Rydholm, Polestars hoofdtestingenieur, geeft het belang aan van deze sneeuwtesten: ‘Hier in Jokkmokk daalt de temperatuur soms tot -40° C. Als alles feilloos blijft functioneren, is een nieuw model finaal goed bevonden. Bovendien kunnen we op de bevroren meren de wegligging op een glibberig terrein verfijnen om een veilig, voorspelbaar maar toch sportief rijgedrag in alle omstandigheden te krijgen dat typisch is voor een Polestar, ook voor een SUV als de 3.’

Dynamisch

Het is een prachtig kader voor een eerste kennismaking met deze strakgelijnde en ruime SUV, die 4,9 meter lang is en plaats biedt aan vijf personen en 484 liter aan bagage. Voor de aandrijving zorgen twee elektromotoren op de voor- en achteras, waardoor je meteen over vierwielaandrijving beschikt. Het vermogen loopt op tot 482 pk in de basisversie en 510 pk met het Performance Pack. Daarmee suist de 3 in slechts 4,7 seconden van 0 naar 100 km/u en kan tot 610 km (WLTP) gereden worden met de accu van 111 kWh. Best indrukwekkend.

De verwachtingen worden ook aan het stuur ingelost, waar je uitkijkt op het typische sobere dashboard met digitale displays. Op het testparcours valt op hoe agiel en wendbaar de Polestar 3 is voor een SUV van deze afmetingen. Hij stuurt als een gokart en valt zeer makkelijk te controleren in deze glibberige omstandigheden. Het beloofde fijne en sportieve rijgevoel is zeker aanwezig. Het geheim schuilt in de koppelvectoringfunctie met dubbele koppeling (TVDC) op de achteras en de luchtvering met actieve demping.

Premium

De Polestar 3 positioneert zich in het premium segment van de EV-markt en dat is ook te merken aan het prijskaartje. Deze SUV kost minstens 89.900 euro, terwijl de prijs voor de versie met Performance Pack oploopt tot 95.200 euro. Daarvoor krijg je wel een voortreffelijk afgewerkt en compleet uitgerust voertuig. De Polestar 3 wordt een concurrent van de Audi e-tron, de BMW iX en neef Volvo EX90. Bestellen kan nu en de eerste leveringen worden tegen de zomer verwacht.

1/10

2/10

3/10

4/10

5/10

6/10

7/10

8/10

9/10

10/10

1/10

2/10

3/10

4/10

5/10

6/10

7/10

8/10

9/10

10/10

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content